Fantastisk utsikt fra Bjønnåsen i Østmarka - Oslomarka - Topper - Utsiktspunkt - Rælingen - Fantastiske marka

10 topper med utsikt i Oslomarka

Jeg kan alltid anbefale en av de mange strålende toppene og utsiktspunktene i Oslomarka som turmål. Det er selvfølgelig en nesten umulig oppgave å bare skulle foreslå 10 toppturer i Oslomarka, det er jo så mange små og store topper og utsiktspunkt å ta av. Jeg har plukket ut en håndfull topper som er ganske lett tilgjengelige, med lav terskel og fantastisk utsikt. Fra panoramautsikt fra toppen av tårnet på Kjerringhøgda, til fredet skog på Rundkollen og til Kongens utsikt hvor utsiktsplattformen nærmest klamrer seg til fjellveggen. God tur!

Utsikt over Oslofjorden og Bærum fra Søndre Kolsåstoppen - Oslomarka - Bærumsmarka - Bærum - Topper - Utsiktspunkt - Fantastiske marka
Panoramautsikten over Bærum og Oslofjorden fra Søndre Kolsåstoppen.

1. Søndre Kolsåstoppen

Søndre Kolsåstoppen er et veldig lett tilgjengelig og populært utsiktspunkt i Bærumsmarka. Det er tidvis litt bratt på veien opp, så det er bare å holde jevnt tempo og ta tiden til hjelp på vei oppover. Belønningen er en langstrakt utsikt mens du slapper av. Her har du utsikt innover mot Oslo, mot Oslofjorden og Nesodden på andre siden og store deler av Bærum. Det er god plass på toppen, og mange steder du kan sitte og bare nyte utsikten.

Passer fint for turvante barn ned til 7-8 år

Hvordan kommer jeg meg dit: Ta t-banen mot Kolsås og gå av på Hauger stasjon. Så fort du er på toppen av trappene ut av stasjonsområdet og ser deg til venstre, kneiser Søndre Kolsåstoppen rett mot deg. Gå i retning Søndre Kolsåstoppen, opp Høgåsveien, og ta første vei til høyre. Følg Kløftaveien er lite stykke og ta til venstre når du kommer til Toppåsveien. Følg Toppåsveien oppover og frem til blindvei inn mot skogen, hvor du ser en bom. Gå forbi bommen og inn på skogsvei. Få meter fra bommen ser du skiltet som viser vei til toppen på venstre side. Det er en radio/telemast på toppen.

2. Vettakollen

Vettakollen er perfekt til en hyggelig nærtur, som i tillegg byr på fantastisk panoramautsikt over Oslo. Det er et veldig populært turmål, med lav terskel. Her er det folk på luftetur med hunden, joggere som har tatt turen opp fra Sognsvann eller en jevn strøm av turgåere ute på ettermiddags- eller søndagstur.

Passer fint for turvante barn ned til 5-6 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Raskeste veien opp er å ta t-banen mot Frognerseteren og gå av på Vettakollen stasjon. Kommer du fra sentrum, går du til venstre ut av stasjonsområdet og følger bakken opp Huldreveien ca. 100 meter. Da tar du til høyre inn Gulleråsveien, og etter knappe 30 meter svinger du til venstre inn på Bånntjernveien. Her følger du bakken oppover først på asfalt deretter på sti, til du kommer til grusveien som går mot Sognsvann. Gå til venstre mot skiltposten på toppen av bakken. Fra denne tar du av til venstre fra grusveien og følger den tydelig blåmerkede stien opp til toppen. Det siste stykket opp er til dels bratt.

3. Kjerringhøgda

Det er lett å la seg begeistre av utsikten fra Kjerringhøgda, som er en av de fineste i Oslomarka. Årsaken til den spektakulære utsikten, er et høyt og romslig utsiktstårn som løfter deg godt over trærne på toppen. Fra utsiktstårnet har du 360 graders panoramautsikt, med skog og rullende åser i alle retninger. Det er godt med plass på toppen rundt utsiktstårnet, så det ikke noe problem å slå opp et telt. Kjerringhøgda er en overraskende lett tilgjengelig topp i Østmarka. Gåturen fra parkeringsplassen på Bysetermåsan til toppen, tar rundt 20 minutter.

Passer fint for turvante barn ned til 5-6 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Ta av fra Fv155 til Fjell og Vangen skistue. Hold til venstre og følg skiltingen til Vangen. Det er rundt 3 km opp til Bysetermåsan. Du er fremme når veien deler seg i to, og parkeringsplassen ligger på høyre side. Du kommer deg til starten av stien ved å ta grusveien mot venstre (østover) mot rødt hus. Hold til venstre gjennom en bom, deretter rundt 200 meter. Skiltposten står på venstre side rett etter en informasjonstavle fra Oslo kommunes skoger. Etter at du tar av fra grusveien, er det det lett til moderat stigning med flere flatere partier. Omtrent halvveis, rundt 100 meter opp fra Bysetra, tar du mot høyre. Stidelet er merket med skilt.

4. Bjønnåsen

Bjønnåsen er en familievennlig topp med praktfull utsikt vestover. Mot Nittedal og Varingskollen i nord, mot Kikut og Røverkollen, og mot den hvite radarkuppelen på Haukåsen. Er du heldig med været ser du tydelig både Gaustatoppen og Blefjell i Telemark mot sør. Her står det også en forseggjort sikteskive som hjelper deg med å finne alle toppene du kan se fra Bjønnåsen. Det er veldig god plass på toppen, og det er satt ut benker og bord.

Passer fint for turvante barn ned til 6-7 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: De to vanligste startstedene er Sandbekken på Løvenstad eller Marikollen i Flateby, begge i Rælingen. Spesielt Sandbekken er et fint utgangspunkt for turer i de nord-østlige delene av Østmarka. Startpunktet er Sandbekken fotballbane hvor det er gode parkeringsmuligheter. Nærmeste bussholdeplass er Sandbekkhallen. Fra parkeringsplassen går du sørover med gressbanen på din venstre side. Ved enden av banen går du igjennom bommen, og da har du Sandbekkstua til venstre. Hold mot venstre på gangstien og følge den opp en slak bakke. Hold til høyre oppover bakken og du kommer etter ca. 50 meter til første skiltpost på den blåmerkede stien. Herfra er det skiltet til Bjønnåsen. Alternativt kan du starte på parkeringsplassen ved Marikollen. Stien herfra er i underkant av 2 km, men brattere enn stien fra Sandbekken. Her er det også gode parkeringsmuligheter.

Utsikten fra DNT hytta Hovdehytta i Vestmarka - Oslomarka - Asker - Utsiktspunkt - Fantastiske marka
Utsikten fra den ubetjente DNT-hytta Hovdehytta i Vestmarka. Markahytta med finest utsikt!

5. Hovdehytta

Utsikten fra Hovdehytta er i en egen klasse blant DNT-hyttene i Oslomarka. Fra toppen har du flott og bred utsikt over Oslofjorden, Nesodden, Asker og området innover mot Oslo. Her er det koselig å sitte ned og spise niste eller lunsj og bare nyte landskapet. Enda bedre er det selvfølgelig å leie Hovdehytta og nyte utsikten mens du spiser frokosten på verandaen! Gåturen ut mot utsiktspunktet går i relativt lett terreng fra Solli gård via Vestlia, og det tar bare en god halvtime å gå fra den store utfartsparkeringen.

Passer fint for turvante barn ned til 5-6 år.

Les mer om Hovdehytta på UT.no!

Hvordan kommer jeg meg dit: Det beste startpunktet er den store utfartsparkeringen rett før Solli gård. Det er for øvrig langt til nærmeste bussholdeplass, så reiser du kollektivt bør du ha med deg sykkel. Fra utfartsparkeringen fortsetter du oppover grusveien du kom kjørende på, med parkeringsplassen på din venstre side. Fortsett gjennom bom og over ferist, og deretter over tunet på Solli gård. Veien fortsetter til venstre for stabburet, deretter følger du grusveien noen få hundre meter før du kommer opp og over bakketoppen til stikryss nummer 2. Her er det skiltet til Vestlia. Det tar i underkant av 5 minutter å gå til Vestlia, og derfra til Hovdehytta tar det rundt 15-20 minutter i vanlig, rolig gange.

Den beste utsikten - Oslomarka - Vestmarka - Fantastiske marka
Utsikten fra Skaugumsåsen i Vestmarka.

6. Skaugumsåsen

Skaugumsåsen er en skikkelig kremtopp, med utsikt i særklasse. Selv om fokuset her er nærturer, vil jeg likevel anbefale Skaugumsåsen som turmål dersom du ikke har vært her tidligere. Eller, Skaugumsåsen anbefales som turmål uansett. Ikke bare kan du ta turen fra Semsvannet og ut på utsiktspunktet, gjennom et flott og variert skogsterreng. Semsvannet er i seg selv et flott turområde med fine turstier og variert planteliv. Kommer du deg opp på toppen, er det godt med plass på platået og med flere bålplasser. Her er det også mulig å gå – forsiktig – langs kantene slik at du får med deg hele den utrolige utsikten mot Oslo, østover mot Nesodden og utover Oslofjorden helt ned til Håøya.

Passer fint for turvante barn ned til 6-7 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Det er en stor, og populær, utfartsparkering rett ved Sem gjestegård. Nærmeste bussholdeplass er rundt 1 km unna. Stien opp til toppen er blåmerket. Fra toppen av utfartsparkeringen følger du skiltingen inn på en liten sti gjennom en gammel frukthage, og deretter videre gjennom et lite skogholt. Når du kommer til grusveien tar du til venstre i retning Semsvannet og deretter til høyre i neste kryss. Etter litt over 1 km kommer du til stikrysset på høyre side av grusveien. Her følger du skilt til Skaugumsåsen. Terrenget går for det meste i slake eller moderate stigninger opp mot Djupedalsåsen på vei til Skaugumsåsen. Det er en svært bratt kneik opp til Djupedalsåsen. Gåturen fra utfartsparkeringen via Djupedalsåsen tar ca. 45-50 minutter uten pause.

7. Storhaug

Storhaug ligger 10-15 steinkast nordøst for mer kjente Grefsenkollen. Du ser ikke toppen på vei opp, så når du er fremme og snur deg rundt får du deg en solid overraskelse. Storhaug er flott om sommeren med det grønne gresset på toppen, som innbyr til piknikpledd og god mat. Det er likevel en topp det er verdt å besøke året rundt. Herfra ser du bakhodet på Grefsenkollen og Årvollåsen, mens Oslos drabantbyer brer deg ut rett fremfor deg og fjorden er synlig i horisonten. Toppen ligger lett tilgjengelig knapt en halvtimes rolig gange fra nærmeste bussholdeplass. Hyggelig turfølge og medbrakt niste anbefales!

Passer fint for turvante barn ned til 5-6 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Det enkleste er å ta bussen og gå av på Tonsenhagen Torg. Derfra går du i retning Årvollveien. Ta til høyre inn på Årvollveien fra Rødbergveien og følg Årvollveien et langt stykke. Der veien tilsynelatende fortsetter inn i skogen, fortsetter du inn på grusvei med innkjøring forbudt- skilt. Grusveien fortsetter opp en lett stigning, og etter et kort stykke kommer du til Kastesteinen. Hold grusveien mot venstre og følge den opp bakken et godt stykke. Over toppen deler grusveien seg, så ta til høyre retning Årvoll. Grusveien fortsetter opp en bratt bakke. På toppen av denne skal du ta til venstre inn i skogen, på umerket sti. Stien er bratt i starten men blir litt lettere opp mot toppen. Det er i underkant av 150 meter fra grusveien til toppen. Gå gjerne et kort stykke lenger inn, og du kommer til et flott utsiktspunkt mot Røverkollen, Ammerud og Romsås.

8. Brennberget

Brennberget er den høyeste toppen i Lillomarka med 441 meter, og er veldig lett tilgjengelig fra utfartsparkeringen på Kjul i Nittedal. Det er lett stigning stort sett hele veien, men stien er lett å følge og terrenget er ganske snilt. Det blir dermed en ganske lett tur opp. På selve toppunktet er det ikke særlig til utsikt, men på veien opp treffer du på et flott utsiktspunkt hvor du ser nordover mot Rotnes og Varingskollen. Noen meter sør og vestover fra toppunktet gir også flott utsikt vestover mot Nordmarka. Best blir nok turen over Brennberget når du kombinerer den med en rundtur via Sørskogen, eller en lengre tur via Sørskogen og Sinober. Det er også mulig å gå en litt lengre tur med start fra Snippen togstasjon på Gjøvikbanen. Stien fra utfartsparkeringen over Brennberget og videre til Sørskogen er for øvrig ganske nylig blåmerket. Merkingen og skiltingen er lett å følge hele veien.

Passer for turvante barn ned til 6-7 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Du kommer deg til Brennberget både med tog fra Snippen stasjon på Gjøvikbanen, eller med bil fra utfartsparkeringen Sagtomta på Kjul. Det går blåmerket sti både fra Snippen og fra Sagtomta, men turen fra Snippen er lengst. Fra utfartsparkeringen på Kjul tar det i underkant av 30 minutter opp til toppen. Blåstien starter innerst på parkeringsplassen. Følg grusveien opp kort bakke og hold til venstre. Deretter fortsetter du noen hundre meter i slak oppoverbakke og forbi bom. Rundt 30 meter fra bommen, på høyre side, kommer du til stikrysset hvor du følger skiltingen inn i skogen og videre til Brennberget.

9. Rundkollen

Turen opp til Rundkollen er nok den seigeste av de 10 turene jeg anbefaler her. Det er rundt 3 km fra startpunktet og opp til toppen, men det tar godt og vel 50 minutter. Stien er ganske lettgått og tydelig, men den går mer eller mindre sammenhengende i moderat stigning. Toppen ligger inne i Rundkollen naturreservat og kan derfor by på både storslått panoramautsikt og fantastisk flott skogsterreng. Mot sørvest ser du rett nedover dalen mot Åneby, Rotnes og Varingskollen. I det fjerne kan du skimte Røverkollen. Østover brer skogen seg utover som et teppe, med småvann og åstopper. Det er også mulig å få noen glimt vestover mot Nordmarka. Det godt med plass og svaberg på toppen, så her er det god mulighet for å slappe av og nyte utsikten sammen med litt lunsj. Husk at du er midt i naturreservatet, og at du må ta særlig hensyn til skogen rundt deg.

Passer fint for turvante barn ned til 7-8 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Rundkollen ligger i Romeriksåsene langs Rv4. Ta av fra Rv4 ved Nittedal jordstasjon (Nittedal Teleport), og sving deretter til venstre inn Pasoppveien. Følg denne helt inn, og det er en liten parkeringsplass til venstre for porten til jordstasjonsanlegget. Nærmeste bussholdeplass er Kongskog som ligger rundt 1 km fra parkeringsplassen som er startpunkt for turen. Fra bussholdeplassen fortsett nordover på Fuglåsveien. Etter noen hundre meter, ta stikkvei mellom jordene i retning riksveien. Kryss denne og gå inn Myraveien, deretter første til venstre. Fra parkeringsplassen fortsetter du inn i skogen på en traktorvei slik at du har gjerdet til jordstasjonen på høyre side. Fortsett rundt og langs gjerdet til du er på andre siden. Der svinger stien av og fortsetter nordover mot Rundkollen. Stien er tydelig merket og skiltet hele veien opp.

Utsikten over Steinsfjorden og Røyselandet fra Kongens utsikt - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Kongens utsikt en sommerdag. Utsikten over Steinsfjorden, Røyse, Finnemarka og videre vestover er fantastisk.

10. Kongens utsikt

Kongens utsikt er et godt alternativ til Gyrihaugen langs brattene på Krokskogen. Både menigmann og kongelige har flokket til dette utsiktspunktet i snart 200 år. At Kongens utsikt har en så lang historie, skyldes nok at det bare er en kort gåtur fra Krokkleiva. Krokkleiva er nemlig en gammel ferdselsvei mellom Oslo og Ringerike, og i sin tid en del av veinettet så lang vest som til Bergen. Utsikten herfra er uslåelig i 180 grader. Her ser du tydelig Norefjell, Gyrihaugen og Ringkollen. Aller best ser du selvfølgelig Røyselandet og Steinssletta som breier seg utover. Og under deg ligger Steinsfjorden og Tyrifjorden. Kongens utsikt har både en romslig utsiktsplattform, en gapahuk, godt med plass og flere benker. Så alt ligger til rette for en fin tur med god utsikt og plass til å slappe av med en matbit.

Passer fint for turvante barn ned til 5-6 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Du kan starte turen fra utfartsparkeringen ved Kleivstua i enden av Dronningveien. Vær oppmerksom på at Dronningveien er bomvei, og at bomavgift betales med kort eller digitalt. Fra den store parkeringsplassen ved Kleivstua fortsetter du innover veien med Kleivstua på din høyre hånd. Gå forbi bommen og hold til høyre, fortsatt med Kleivstua på din høyre side. Et kort stykke etterpå holder du mot venstre. Blåstien går de første ca. 500 meterne på skogsvei, før du svinger av til høyre og inn på sti ved skiltet som peker i retning av Kongens utsikt.