Utsikten fra Gråmagan i Bærumsmarka - Oslomarka - Fantastiske marka

10 nærturer til topper med flott utsikt i Oslomarka

Oslomarka er full av flotte topper med fantastisk utsikt, og mange av dem ligger bare en kort nærtur fra der du bor! Her har jeg samlet et knippe med 10 topper og utsiktspunkt som har strålende utsikt, men samtidig har en lav terskel. Det betyr at du ikke trenger mye turerfaring for å komme deg ut og opp til disse turmålene, og alle sammen passer fint for både store og mindre barn. God tur!

1. Gråmagan (Bærumsmarka)

Utsikten er storslått fra Gråmagan i Bærumsmarka. Mot nordøst ser du Tryvannstårnet, Holmenkollbakken og i horisonten ser du tårnet på Røverkollen. Østmarka ligger som en rygg i horisonten mot øst, og er et fint bakteppe til fjorden, øyene, Nesodden og Fornebulandet . Sørover kan du følge Oslofjorden langs Bærum og Asker like ned til Håøya og lenger på en klarværsdag. Gråmagan, eller Dalbotoppen som den også kalles, er en gammel bygdeborg, og på veien opp fra Dalbo gård kan du se helleristninger. Det er god plass på toppen til en pust i bakken, og noe godt å spise og drikke. Rett sørvest for Gråmagan ligger mer kjente Søndre Kolsåstoppen, og disse to utsiktspunktene kan fint kombineres på samme tur.

Passer fint for turvante barn ned til 7-8 år.

Flere turtips! 5 toppturer med flott utsikt i Bærumsmarka

Hvordan kommer jeg meg dit: Den raskeste måten å komme til Gråmagan på, er å starte fra Gjettum i Bærum. Andre startpunkter kan være Stein gård, hvor det både er bussholdeplass og en liten utfartsparkering. I krysset Gjettumveien og Dæliveien er det en liten utfartsparkering. Du kommer deg til Gjettum med t-banen og nærmeste bussholdeplass er Valler bru. Ut av t-banestasjonen på Gjettum tar du til høyre inn på Gjettumveien noen hundre meter, deretter til venstre inn på Dæliveien. Følg denne veien i underkant av 1 kilometer forbi Dalbo gård og rett frem forbi Dalbolåven på høyre side. Du står da i skogkanten og går til venstre langs tregjerde og jordet. Vær oppmerksom på at stien her kan være svært sølete. Blåstien fortsetter et stykke langs jordet og deretter mot høyre lenger inn i skogen. Stien forsetter i moderat stigning med enkelte flate partier. Ved neste stikryss, følg skiltingen til Gråmagan mot høyre. Stien fortsetter noen hundre meter med bratt stigning opp mot platået, hvor det igjen flater ut og er lettere kupert frem til utsiktspunktet. Turen opp tar i overkant av 45 minutter fra Gjettum.

Utsikt mot sørvest fra Vardåsen - Oslomarka - Kjekstadmarka - Fantastiske marka
Utsikten mot sørvest fra et av de mange utsiktspunktene på Vardåsen.

2. Vardåsen (Kjekstadmarka)

Fra knausen på toppen av Vardåsen i Kjekstadmarka har du vid og bred utsikt østover mot Oslofjorden. På en klarværsdag skimter du Nesoddenbåten og Tryvannstårnet mot nordøst, og alle øyene. Mot sørøst ser du nedover forbi Håøya. Det er flere utsiktspunkter utenom selve toppunktet på Vardåsen, og blåstien opp fra Gullhella stasjon tar deg forbi mange av disse langs stupet på sørvestsiden. Herfra har du strålende utsikt over kulturlandskapet fra Dikemark mot Gjellumvannet, med resten av Kjekstadmarka på andre siden og med Skrim-fjellene i Buskerud i horisonten. Vardåsen preges av en skrinn og furudominert skog som er lettgått og med et yrende fugleliv. Her er det ikke vanskelig å både høre og få øye på kjente fugler som blant annet Svartmeis, Rødstrupe og Kjøttmeis. Kanskje hører du også Flaggspetten hamre løs i det fjerne.

Passer fint for turvante barn ned til 6-7 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Det er flere startpunkter for en tur opp til Vardåsen, for eksempel fra bussholdeplassen i Rødhettes vei eller fra Trettestykket hvor det også er parkeringsplass. Personlig synes jeg turen opp fra Gullhella stasjon, hvor det er romslig parkeringsplass, er den fineste. På Gullhella stasjon krysser du togsporene, forbi en bom på andre siden og fortsetter innover til høyre på bred skogsvei. Husk å se og lytte etter passerende tog før du krysser togsporene. Skiltposten står på høyre side av bommen og viser vei til Vardåsen. Forsett å følge lyktestolpene og den brede skogsveien opp en bratt stigning og deretter i slak motbakke. Etter et kort stykke ser du blåmerket sti som går inn i skogen på venstre side. Det går mange umerkede stier på kryss og tvers i området, så hvis ikke du er veldig godt kjent i området anbefaler jeg å følge den blåmerkede stien. Stien starter med en bratt, steinete stigning, før den flater ut i fint skogsterreng og fortsetter i moderat motbakke med enkelte flate partier og noen korte, bratte kneiker. Mot toppen av åsen og videre innover mot toppunktet preges stien av svaberg og flott, åpen skog med mye furu. Stien flater ut over åsen, og det er flere flott utsiktspunkter på venstre side langs det bratte terrenget mot sør. Det er en kort nedoverbakke forbi Vardetjern, før stien fortsetter et kort stykke i moderat til bratt stigning mot selve toppunktet. Turen tar i overkant av 40 minutter fra Gullhella stasjon.

Utsikt fra Bjønnåsen med tusenårsvarden - Oslomarka - Østmarka - Fantastiske marka
Utsikten fra Bjønnåsen i Østmarka, med tusenårsvarden til Rælingen kommune i forgrunnen.

3. Bjønnåsen (Østmarka)

Bjønnåsen er en familievennlig og populær topp i Østmarka med praktfull utsikt vestover, mot Nittedal og Varingskollen i nord, mot Kikut og Røverkollen, og mot den hvite golfballen på Haukåsen. Er du heldig med været ser du tydelig både Gaustatoppen og Blefjell i Telemark mot sør. Her står det også en forseggjort sikteskive som hjelper deg med å finne alle toppene du kan se fra Bjønnåsen. Det er veldig god plass på toppen, og det er satt ut benker og bord.

Passer fint for turvante barn ned til 6-7 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: De to vanligste startstedene er Sandbekken på Løvenstad eller Marikollen i Flateby, begge i Rælingen. På Løvenstad starter du ved Sandbekken fotballbane hvor det er gode parkeringsmuligheter. Nærmeste holdeplass er Sandbekkhallen. Fra parkeringsplassen går du sørover med gressbanen på din venstre side. Ved enden av banen går du igjennom bommen, og da har du Sandbekkstua til venstre. Hold mot venstre på gangstien og følge den opp en slak bakke. Hold til høyre oppover bakken og du kommer etter ca. 50 meter til første skiltpost på den blåmerkede stien. Herfra er det skiltet til Bjønnåsen. Turen opp fra Sandbekken tar omtrent 30 minutter. Stien fra Marikollen er brattere enn stien fra Sandbekken og tar litt lenger tid. Se lenger ned under Marikollenslottet for beskrivelse.

Finn flere flotte toppturer i Østmarka: 7 tips til turer med utsikt i Østmarka

Utsikt mot Røverkollen fra Veslekollen - Oslomarka - Nordmarka - Lillomarka - Fantastiske marka
Tårnet på Røverkollen er godt synlig fra mange topper i Oslomarka. Her sett fra Veslekollen i Nittedal.

4. Røverkollen (Lillomarka)

Røverkollen i Lillomarka passer utmerket for nærturer helt uten aldersgrense. På det moderne utkikkstårnet er det strålende utsikt sørvestover mot Oslofjorden, Holmenkollbakken, Tryvannstårnet, åsene innover Nordmarka og Lillomarka og store deler av Nittedal mot nord. Det er i tillegg god plass på toppen rundt tårnet, med en flott eng og sitteplasser. Så ta med piknikk-pledd, mat og drikke på varme, solrike ettermiddager på sensommeren og slapp av. Det går en fin grusvei inn fra Sverre Iversens vei på Romsås helt opp til toppen. Noe som gjør Røverkollen veldig lett fremkommelig til fots, med sykkel eller med barnevogn. Visste du forresten at masta på Røverkollen er et lett synlig orienteringspunkt fra mange av toppene i Oslomarka?

Passer fint for barn ned til 4 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Startpunkter for en tur til Røverkollen kan være Grorud og Romsås i sør, eller fra Skytta i Nord. Fra Grorud kan du starte i Romsåsveien et kort stykke opp fra rundkjøringen ved Shell-stasjonen. Når du kommer til Romsås-skiltet på høyreside, går det en blåmerket sti inn i skogen på motsatt side. Den er godt merket og tar deg i lett, men småkupert, terreng over Ravnkollen og inn på baksiden av Romsås kirke. Derfra er det lett stigning i fint furuskogsterreng opp til toppen. Litt lenger opp bakken fra Romsås kirke i Sverre Iversens vei går det en grusvei inn til venstre (retning vest). Denne grusveien går i lett stigning hele veien opp til toppen. Har du god tid kan du også gå en fin natursti som fra Bjøråsen skole og til toppen. Nærmeste bussholdeplass er Røverkollen. Nærmeste bussholdeplass på Skytta er Myrlia.

Ta turen til en av panoramatoppene i Oslomarka: 10 topper med panoramautsikt i Oslomarka!

5. Paradiskollen (Romeriksåsene)

Paradiskollen er en turvennlig topp rundt 1 times vandring fra Harestua stasjon. Det er for øvrig den høyeste toppen i Romeriksåsene med sine 670 moh. Stien oppover går i lett og typisk markaterreng. En del røtter, litt stein og ellers preget av blåbærgranskogen den stort sett omringes av. På toppen er det svært god utsikt vestover, og sikteskiven som er montert retter raskt oppmerksomheten din mot Gyrihaugen, Oppkuven, Gjerdingen, Bislingen, Store Skillingen og Fjellvannet. Dersom du ikke er godt kjent i området anbefales det at du passer på å følge blåmerkingen. Det går mange stier på kryss og tvers, så det er lett å havne på feil sti. Den merkede stien opp er relativt flat, med lett stigning hele veien. Opp mot Puttehøgda og det siste stykket opp mot Paradiskollen er det noen få korte, bratte stigninger.

Passer fint for turvante barn ned mot 7 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Det enkleste er nok å starte på Harestua stasjon langs Gjøvikbanen. Fra perrongen gå rett frem over snuplass, og deretter følger du veien opp til venstre og forbi parkeringsplassene. Skiltposten der stien starter er synlig fra toppen av bakken, mot skogkanten til høyre, hvor du passerer en ferist. Det går mange stier på kryss og tvers her, så hvis du ikke er lokalkjent bør du holde et ekstra øye på blåmerkene mens du går oppover.

Utsikten fra Skjennungstoppen mot Maridalsvannet - Oslomarka - Nordmarka - Fantastiske marka
Utsikten mot Maridalsvannet på Skjennungstoppen.

6. Skjennungstoppen (Nordmarka)

Skjennungsåsen ligger midt i smørøyet i de sørlige delene av Nordmarka. Trygt plassert ved de trafikkerte grusveiene mellom Frognerseteren og Ullevålseter, og bare et par steinkast fra vaflene på Skjennungstua. At det er utsikt fra Skjennungstoppen skyldes flatehogst, så den er bare midlertidig. Da er det selvfølgelig ekstra viktig å glede seg over den mens den finnes. For det er en flott utsikt fra tømmerbenkene som er satt opp her, med nesten 360 graders rundskue over store deler av det sørlige, sentrale Nordmarka. Herfra ser du Maridalsvannet, Grefsenkollen, Linderudkollen, telemasta på Røverkollen mot sørøst, mens blikket kan sveipe over de rullende åsene østover og nordover i retning Maridalsåsene og Kikut. Skjennungstoppen er en fin avstikker på vei mellom de populære markastuene Ullevålseter og Skjennungstua, men en lengre tur over Vettakollen og Frønsvollen er absolutt å anbefale.

Passer fint for turvante barn ned til 6-7 år med utgangspunkt fra Frognerseteren eller Ullevålseter.

Hvordan kommer jeg meg dit: Det er flere gode startpunkter for en tur til Skjennungsåsen. Selve utsiktspunktet ligger bare 3-4 lange steinkast fra Skjennungstua. Lengst vei er det å starte fra Sognsvann og ta grusveiene via Ullevålseter og videre til Skjennungstua. Eller på blåmerkede skogsstier over Vettakollen forbi flotte Frønsvollen og videre til Skjennungstua. En kortere rute er på grusvei fra Frognerseteren, også da til Skjennungstua. Det går en blåmerket sti fra Skjennungstua ut til utsiktspunktet på Skjennungstoppen. Fra Skjennungstua tar det i underkant av 10 minutter å gå til utsiktspunktet.

7. Sankthansåsen (Østmarka)

Sankthansåsen er veldig lett tilgjengelig og familievennlig topp i Østmarka. Til tross for sine beskjedne 224 moh. har du fin utsikt mot omlandet; over Stallerudåsen mot Grefsenkollen, Tryvannstårnet mot nordvest og skjæringa mellom Otervannsåsane langt i det fjerne. Mot øst har du Skullerud, Bergkrystallen og ryggen på Nesodden. På toppen er terrenget preget av furu, røsslyng og blanke svaberg. Det er relativt flatt og fint og god plass for de minste til å løpe rundt, eller kanskje prøve seg på hengekøye for første gang! Både Nøklevannet og Skraperudtjern ligger rett i nærheten, det samme gjør Skullerudstua og Rustadsaga. Sankthansåsen er dermed enkelt kombineres med flere gode opplevelser i nærmiljøet.

Passer fint for turvante barn ned til 4-5 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Du kan fint nå toppen av Sankthansåsen både fra Skullerudstua via den nedlagte varmestua ved Fjelstadbakken i sør og Rustadsaga sportsstue i nord. Det er kortest vei opp når du går via Rustadsaga sportsstue. Fra Rustadsaga følger du blåmerkene mot Mariholtet og Sarabråten på grusvei. Ta til høyre i første kryss og samme i påfølgende kryss et kort stykke etterpå. Deretter ned kort bakke og på skrå inn i skogen umiddelbart etter lyktestolpe nummer 2 fra krysset. Stien er umerket, men tydelig og lett å følge i terrenget. Først i lett oppoverbakke ca. 20-30 meter før den flater ut og fortsetter i flatt terreng inn mot toppen. Litt stigning helt til slutt mot toppunktet. Det tar i underkant av 10 minutter å gå fra Rustadsaga. Nærmeste t-banestasjoner er Bogerud og Skullerud, mens nærmeste bussholdeplasser er Bogerud T og Welding Olsens vei. Det tar rett over 10 minutter å gå fra Bogerud T-banestasjon til Rustadsaga sportsstue.

Utsikten fra Skaugumsåsen mot nordøst - Oslomarka - Vestmarka - Fantastiske marka
Utsikten mot nordøst fra toppen av Skaugumsåsen.

8. Skaugumsåsen (Vestmarka)

Fra Skaugumsåsen i Vestmarka har du enestående panoramautsikt, og kanskje den beste utsikten i hele Oslomarka. Skaugumsåsen er med rette et svært populært turmål. Mot nordøst har du kjente topper på rekke og rad; Søndre Kolsåstoppen, Tryvannshøgda og Røverkollen. Du kjenner dem igjen på mastene som er godt synlig på avstand. Drabantbyene i Oslo er god synlige og åsene innover Østmarka ligger som en kulisse, med Oslofjorden og alle de flotte øyene fra Asker og innover i forgrunnen. Du kan faktisk få inntrykk av å se det meste av Asker herfra, mens du myser sørøstover ned Oslofjorden mot Håøya med Oscarsborg som er knapt synlig bak sin dominerende nabo. Du kan sveipe sørvestover og få med deg Vardåsen og sørlige Finnemarka som ligger der som blåne bak blåne. Det er ikke bare utsikten som er flott på Skaugumsåsen. Mye av området er fredet som naturreservat. Tar du turen inn fra Åstaddammen, Furubakken i Solstadlia, eller NaKuHel og Semsvannet over Djupedalsåsen, kan du oppleve flott og frodig løvskog med rogn, hassel, eik, lønn, lind samt en og annen osp. Og grantrær selvfølgelig. Legg forresten merke til hvordan skogen endrer seg opp mot toppen, hvor grantrærne tar mer av plassen og blåbærlyngen skyter frem fra det typiske mose- og gressteppet i blåbærgranskogen

Passer fint for turvante barn ned til 6-7 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Det er flere gode startpunkter for turer opp til Skaugumsåsen. En fin tur starter ved Furubakken en kort gåtur fra Hvalstad stasjon. Fra stasjonen i retning Drammen tar du togundergangen og umiddelbart til høyre inn Solstadveien. Fortsett på veien et godt stykke. Først flatt og en liten nedoverbakke, deretter i slak motbakke i en sving. Ta til venstre inn Furubakken, fortsett oppover til en snuplass hvor du ser en bom inn mot skogen. Fortsett innover mot skogen forbi bom, opp en kort bratt bakke og deretter mot høyre i lett til moderat stigning. Stien fortsetter i nedoverbakke og deretter langs åskanten med et rasfelt på venstre side. Fra stidelet følg skilting til Skaugumsåsen. Stien blir relativt bratt et lengre stykke etter stidelet og inn i naturreservatet på Skaugumsåsen. Den fortsetter deretter i jevnere motbakke, med noen moderate stigninger og bratte kneiker. Stien flater etter hvert ut, ned og opp et søkk, deretter treffer du på skiltet som peker vei mot høyre til Grosetkollen. Fortsett videre i relativt flatt og normalt kupert skogsterreng, med enkelte korte og lengre lette stigninger. Det er en kort, moderat stigning på steinete sti etter siste stidele opp mot toppunktet. Turen opp fra Furubakken tar i overkant av 45 minutter.

Utsikt fra Veslekollen - Oslomarka - Nordmarka - Fantastiske marka
Utsikten fra Veslekollen i Nordmarka mot sørøst.

9. Veslekollen (Nordmarka)

En kort gåtur fra toppen av Varingskollen i Nordmarka ligger Veslekollen. Vil du har flott og vid utsikt er det ikke tvil om at Veslekollen er den flotteste toppen av de to. Her vasser du gjennom røsslyngen og over sva som er flotte steder å slå seg ned og nyte utsikten. At det er en populær topp vitner alle bålplassene om, men husk det generelle bålforbudet som gjelder mellom 15. april og 15. september. Det er god plass på denne langstrakte toppen, som det ofte er på furudominerte topper i Nordmarka. Fra Veslekollen har du flott 180-graders utsikt østover. Her ser du tvers over Romeriksåsene til kulturlandskapet på Gjerdrum på andre siden. Sørøstover legger du raskt merke til masta på Røverkollen og i det fjerne kan du skimte Øyeren. For dine føtter strekker dalen seg lang og smal med sitt flotte kulturlandskap. Veslekollen er et utmerket turmål både på hverdager og i helgene og kan lett kombineres med en tur innom Varingskollen.

Passer fint for turvante barn ned til 5-6 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Veslekollen kan nås på blåmerkede stier både fra Åneby, Rotnes og parkeringsplassen ved Varingskollen alpinsenter. Kortest vei er det fra Åneby togstasjon. Her passerer du under en liten undergang helt sør (retning Oslo) på stasjonen, hvor den blåmerkede stien starter og som er skiltet hele veien mot Varingskollen. Etter undergangen følger stien toglinja et kort stykke før den svinger inn og oppover i skogen. Først i en slak stigning før den flater ut langs en bekk. Stien tar etter et kort stykke skarpt til høyre opp en bratt kneik før det fortsetter i normalt kupert skogsterreng. Etter et godt stykke kommer du til grusvei. Følg blåsti til høyre og inn i skogen et lite stykke før du kommer til en skogsvei. Ta inn på denne mot høyre og fortsett rett frem og opp en slak stigning. Den siste kilometeren fortsetter med slake til moderate stigninger med enkelte brattere partier. Når du nærmer deg toppen flater det ut og du kan se telemasta på toppen av Varingskollen. Etter et kort stykke ser du skilt som viser vei til Veslekollen inn til høyre. Fra Åneby stasjon tar det i underkant av 50 minutter å gå opp til Veslekollen. Startpunktene i Åneby, på Rotnes og ved Varingskollen alpinsenter kan alle nås med tog. Nærmeste bussholdeplasser er Nyveien og Tajeet på Rotnes, Åneby og Åneby stasjon i Åneby og Varingskollen ved alpinsenteret. Best parkeringsplass er det ved Varingskollen alpinsenter og ved bommen i Tumyrveien inn til Holnippeldammen på Rotnes.

Turtips! Ta turen til en av toppene med utsiktstårn: 7 topper med utsiktstårn i Oslomarka

10. Marikollenslottet (Østmarka)

Det er ikke lenge siden stien opp til Marikollenslottet i Østmarka ble blåmerket og ryddet. Samtidig ble det plassert ut en benk slik at du kan nyte utsikten mens du slapper av med noe godt å drikke og spise. Marikollenslottet er blitt et utrolig trivelig turmål med en utsikt østover som umiddelbart gir deg hvilepuls. Herfra ser du over tretoppene mot Fetsund, Øyeren og elvedeltaet. Sørøstover kan du telle åstoppene i Østmarka eller heve blikket mot fjerne blåner langt innover i Østfold. Marikollenslottet ligger rett vest for toppen av skitrekket på Marikollen. Blåstiene som passerer forbi tar deg til flotte Bjønnåsen, spennende Ramstadslottet eller enda lenger inn i Østmarka hvis du er klar for et skikkelig skogseventyr. Knausen på toppen er beskjeden i utstrekning, så selv om det ikke er trangt om plassen er det heller ikke like romslig som for eksempel på Bjønnåsen.

Passer fint for turvante barn ned til 6-7 år.

Hvordan kommer jeg meg dit: Det naturlige startpunktet er Marikollen idrettspark, i bunnen av hoppbakken. Helt nede ved innkjørselen under skiløypebroa står det et informasjonsskilt hvor blåstien starter. Følg skilt mot Ramstadslottet inn på grusvei til venstre for hoppbakken, forbi bom og videre rett frem i slak bakke omtrent 50 meter. Ta inn i skogen til høyre på trebro over en bekk. Herfra viser skiltingen vei til Marikollenslottet. Stien fortsetter i moderate stigninger, med enkelte korte flate og bratte partier. Etter litt over 1 kilometer flater stien ut et lengre stykke, med noen få bratte kneiker. Bratt stigning de siste 20 meterne opp til toppen. Nærmeste bussholdeplass til Marikollen idrettspark er Marikollen ungdomsskole, en kort gåtur fra hoppbakken. Det er romslig parkering ved idrettsparken. Turen opp tar i underkant av 50 minutter fra Marikollen.