Utsikt over Maridalen fra Barlindåsen - Oslomarka - Lillomarka - Fantastiske marka

5 topper med flott utsikt i Lillomarka

Lillomarka og Gjelleråsen er et lett tilgjengelig, og perfekt for spennende og varierte nærturer. Turmålene er mange. Fra blendende panoramautsikt på Grefsenkollen til tilrettelagt bading og moro i Steinbruvann. Eller kanskje en rolig, barnevennlig tur inn til en av de mange DNT-hyttene og serveringsstedene i denne delen av marka. Mange er nok heller ikke klar over at det er flere bynære, flotte topper og utsiktspunkt i denne delen av marka, som er perfekte turmål.

Her er et knippe på 5 topper med flott utsikt som passer veldig bra som turmål for dagsturer med barn eller bare en deilig tur ut i skogen en ledig ettermiddag.

1. Storhaug

Storhaug gjemmer seg bare noen steinkast fra grusveien og lysløypa som går mellom Trollvann, Linderudkollen og videre innover Lillomarka til Steinbruvann. Du ser ikke toppen på vei opp, så når du kommer til toppen av haugen og snur deg rundt, får du deg en solid overraskelse. Storhaug er flott om sommeren med det grønne gresset på toppen, som innbyr til piknikpledd og god mat. Det er likevel en topp det er verdt å besøke året rundt. Herfra ser du bakhodet på Grefsenkollen og Årvollåsen, mens Oslos drabantbyer brer seg ut rett fremfor deg og fjorden er synlig i horisonten. Toppen ligger lett tilgjengelig knapt en halvtimes rolig gange fra nærmeste bussholdeplass. Hyggelig turfølge og medbrakt niste anbefales!

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 5-6 år.
Overnatting: Nok plass til lite kuppeltelt, evt. å sove under åpen himmel. Dårlige forhold for hengekøye.

Slik kommer du deg dit: Det enkleste er å ta bussen og gå av på Tonsenhagen Torg. Derfra går du i retning Årvollveien. Ta til høyre inn på Årvollveien fra Rødbergveien og følg Årvollveien et langt stykke. Der veien tilsynelatende fortsetter inn i skogen, fortsetter du inn på grusvei. Hold mot venstre, forbi en bom før du kommer til Kastesteinen. Fortsett mot venstre og følge den opp bakken et godt stykke. Der grusveien deler seg, ta til høyre retning Årvoll. Grusveien fortsetter opp en bratt bakke, og på toppen av denne skal du ta til venstre inn i skogen på umerket sti. Det er i underkant av 150 meter fra grusveien til toppen. Gå gjerne et kort stykke lenger inn, og du kommer til et flott utsiktspunkt mot Røverkollen, Ammerud og Romsås. Du kan også ta en litt lenger tur på blåmerket sti via toppen på Årvollåsen, og få med deg to utsiktspunkter på turen.

Utsikt over Oslo fra Storhaug - Oslomarka - Lillomarka - Fantastiske marka
Utsikt mot Oslo fra Storhaug i Lillomarka.

2. Glassberget

Glassberget er strengt tatt ikke en topp, men et utsiktspunkt på vestsiden av Årvollåsen. Et kjent og kjært turmål for folk i nærområdet i flere tiår. Bratte svaberg har skapt en naturlig åpning i skogen, som gir en vid og kjempeflott utsikt over Oslo og Oslofjorden. Her ser du ut over takene på Årvoll, Økern, Grønland og sentrum med Oslo Plaza og rådhuset godt synlig. I horisonten ligger Hovedøya og dupper i Oslofjorden med Nesoddtangen i bakgrunnen. Sørvestover ser du nedover langs fjorden mot Bærum og Asker, og rett over ryggen til Grefsenkollen kan du skimte Statoils/Equinors hovedkontor på Fornebu. Bortenfor Fornebu og øyene sørover i fjorden skimter du også skianlegget på Vardåsen i Asker og Kjekstadmarka. Det er flere bålplasser langs svaberget og muligheter for å lene seg tilbake og nyte utsikten. Turen opp via toppen på Årvollåsen tar i underkant av 40 minutter. Raskere hvis du går direkte opp via «glassbergetstien» som starter i slutten av Årvollia.

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 6 år.
Overnatting: Gode forhold for hengekøye eller å sove rett på bakken. Telt er ikke anbefalt.

Slik kommer du deg dit: Jeg anbefaler turen opp langs østsiden av Årvollåsen på blåmerket sti til toppen, og videre derfra til Glassberget. Da får du med deg to utsiktspunkt på turen. Startpunktet for turen er ved Tonsenhagen skole i Anna Rogstads vei. Fra Rødbergveien gå langs skolen og ta først vei til høyre rett etter skolegården slutter. Etter kort stykke hold til høyre inn på grusvei og fortsett videre rett frem langs skogbrynet. Etter et stykke kommer du til bom, hvor den blåmerkede stien starter. Følg skilting mot Årvollåsen opp og inn i skogen til venstre for bom. Den blåmerkede stien går i lett til moderat stigning langs åskanten på tydelig og lettgått sti. Skogen åpener seg et lite stykke oppover og dy får din utsikt nordøstover. Når du nærmer deg toppen ser du masta på venstre side. Stien svinger seg rundt toppunktet slik at du kommer opp fra nordvest. Fra toppunktet fortsetter du videre ned en dump og opp kort liten kneik etter stikrysset. Etter bare 10-15 meter går det en synlig men umerket sti inn mot venstre. Hvis du ser rester etter en grunnmur på din venstre side har du gått for langt. Følg denne i slak nedoverbakke i nye 15-20 meter før den svinger mot høyre og ned brattere bakke. I bunn av bakken tar stien hardt mot venstre, og etter rundt 30 meter er det ved utsiktspunktet. Fra toppunktet på Årvollåsen er det i underkant av 10 minutter å gå til Glassberget.

Utsikt over Oslo fra Glassberget på Årvollåsen - Oslomarka - Lillomarka - Fantastiske marka
Utsikten mot Oslo fra Glassberget. Et flott utsiktspunkt for nærturer, enten det bare er for noen få timer eller en overnattingstur med hengekøye.

3. Barlindåsen

Å gå over ryggen på Barlindåsen er en av flere fine turer du kan gå i Maridalen. På toppen er det strålende flott utsikt i 180 grader vestover. På andre siden av dalen ser du tårnet på Tryvannshøgda. Under deg ligger Maridalens kulturlandskap, Maridalsvannet og kirkeruinene på Kirkeby. Videre mot sørvest forsvinner Oslofjorden i horisonten. Turen opp går stort sett i lett terreng, med noen moderate stigninger. Det er god plass ved toppunktet og flere etablerte bålplasser Det er begrenset med plass til telt, men muligheter for å overnatte i hengekøye.

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 7-8 år. Det letteste for de minste barna er nok å starte fra Snippen stasjon på Gjøviksbanen.
Overnatting: Plass til flere mindre telt og gode muligheter for hengekøye.

Slik kommer du deg dit: Det er 2 vanlige startsteder for turen opp Barlindåsen. Den korteste veien får du ved å ta toget til Snippen stasjon og gå opp fra nordsiden. Fra stasjonen går du gjennom undergangen til andre siden av togsporene og holder mot høyre. Du kommer til en lang motbakke på grusveien, og på toppen av denne tar til igjen til høyre et kort stykke. Da ser du en tydelig men umerket sti inn i skogen på venstre side.

Litt lenger er veien opp fra bussholdeplassen i Sandermosveien og utfartsparkeringen på Mobekken. Fra bussholdeplassen fortsett innover Sandermosveien på asfalt i ca. 1,5 kilometer frem til bro over elv. Rett etter broen på venstre side ligger utfartsparkeringen på Mobekken. Fortsett opp bakken mot høyre og rett frem på Sandermosveien i krysset. Først i moderat motbakke før det flater ut når du nærmer deg nedlagte Sandermosen stasjon. Ta til venstre inn på grusvei og kort stykke inn til stasjonen. Det er rundt 2 kilometer fra Mobekken til stasjonen. Husk å se og lytt etter tog før du går over skinnegangen til stikrysset på andre siden. Følg skiltingen mot Lilloseter mot venstre og fortsett kort stykke på grusvei før den blåmerkede stien tar av inn i skogen på høyre side. Den tydelige stien går i lett stigning, deretter tvers over grusvei og fortsetter videre i lett motbakke før den flater ut i et kort stykke. Slik fortsetter stien i enda to etapper med lett til moderat stigning før det flater ut. Du vil da se en tydelig sti som krysser blåstien i nordøstlig-sørvestlig retning. Her tar du til høyre inn på den tydelige med umerkede stien opp til Barlindåsen. Fra stikrysset går den umerkede stien i jevn, slak stigning før den flater ut et stykke før toppen og utsiktspunktet. Mot toppen åpner skogen seg på venstre side og du kan se tårnet og masta på Tryvannshøgda.

Utsikt over Groruddalen og Oslo fra gapahuken på Gjelleråsen - Oslomarka - Lillomarka - Fantastiske marka
Utsikten over Groruddalen og Oslo fra gapahuken “Gubbero” på Gjelleråsen.

4. Gjelleråsen

På vestsiden av Gjelleråsen er det satt opp en solid gapahuk med god utsikt ut over Groruddalen. På en fin dag ser du Oslofjorden, hovedkontoret til Equinor på Fornebu, videre til skianlegget på Vardåsen i Asker og helt i horisonten har du Blefjell i Telemark. Stiene i området er godt brukt, og turen er lettgått det meste av veien. Turen opp til gapahuken kan gjøres kort eller lang, avhengig av hvor god tid du har. Mot vest ser du tårnet på Røverkollen tydelig, samt både Årvollåsen og Kolås. Tryvannstårnet skimter du i det fjerne. Mot øst har du den nordvestlige delen av Østmarka med drabantbyene Furuset og Lindeberg i forgrunnen. Det er seniorgutta i Høybråten og Stovner Idrettslag som har satt opp gapahuken og gitt den navnet Gubbero. Den kan brukes året rundt, med god plass under tak og tilrettelagt bålplass.

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 6-7 år.
Overnatting: Benkene i gapahuken kan brukes som soveplasser, ellers er det rom for telt på plassen foran huken. Dårlige forhold for hengekøye.

Slik kommer du deg dit: Det er flere veier opp til gapahuken, men den mest populære går opp sherpatrappa i Liabakken på Stovner. Den blåmerkede stien starter rett i nærheten av Stovnertårnet. Kommer du fra Stovnersenteret og t-banen fortsetter du forbi tårnet og inn mot venstre på gang- og sykkelsti på andre siden. Du har barnehagen på venstre side og ta første vei ned til høyre. Etter noen meter ser du en lysløype inn til venstre som går under en bro. Ta inn på denne og skrått opp til høyre rett etter broen. Stien er blåmerket hele veien, men det første blåmerket her ved broen kan være vanskelig å se på en gammel bjørk. Fortsett på lettkupert sti frem til grusvei / lysløype, hvor du tar til venstre. Følg denne helt frem til Liastua, og du ser sherpatrappa på venstre side. På toppen av trappa holder du mot venstre og følger en synlig sti et kort stykke frem til gapahuken.

Utsikt fra tårnet på Røverkollen mot Tryvann - Oslomarka - Lillomarka - Fantastiske marka
Kveldsutsikt fra tårnet på Røverkollen, retning Tryvannshøgda.

5. Røverkollen

Tårnet på Røverkollen er et landemerke som er synlig fra Hjellsåsen i sørøst til Bergsåstoppen i Asker i sørvest. Røverkollen er også det mest tilgjengelige utsiktspunktet i Lillomarka, og passer for fine nærturer helt uten aldersgrense. På det moderne utkikkstårnet er det strålende utsikt sørvestover mot Oslofjorden, Holmenkollbakken, Tryvannstårnet, åsene innover Nordmarka og Lillomarka og store deler av Nittedal mot nord. Det er i tillegg god plass på toppen rundt tårnet, med en flott eng og sitteplasser. Så ta med piknikk-pledd, mat og drikke på varme, solrike ettermiddager på sensommeren og slapp av. Det går en fin grusvei inn fra Sverre Iversens vei på Romsås helt opp til toppen. Dette gjør Røverkollen veldig lett fremkommelig til fots, med sykkel eller med barnevogn.

Barn: Passer fint for barn ned til 4 år, eller enda yngre i barnevogn.
Tilgjengelighet: Det er fin grusvei inn fra Sverre Iversens vei på Romsås. Grusveien går i lett stigning hele veien, ca. 1 kilometer, med enkelte brattere partier. Det er mulig å komme frem med elektrisk eller manuell rullestol, men med sistnevnte trenger du hjelp. Vær oppmerksom på at grusveier om våren kan være bløte og gi dårlig feste for hjulene, det anbefales derfor å vente til vårløsninga er godt over og det er tørrere grunnforhold. Er du dårlig til bens anbefales det staver og at du tar tiden til hjelp!

Slik kommer du deg dit: Startpunkter for en tur til Røverkollen kan være Grorud og Romsås i sør, eller fra Skytta i Nord. Fra Grorud kan du starte i Romsåsveien et kort stykke opp fra rundkjøringen ved Shell-stasjonen. Når du kommer til Romsås-skiltet på høyreside, går det en blåmerket sti inn i skogen på motsatt side. Den er godt merket og tar deg i lett, men småkupert, terreng over Ravnkollen og inn på baksiden av Romsås kirke. Derfra er det lett stigning i fint furuskogsterreng opp til toppen. Litt lenger opp bakken fra Romsås kirke i Sverre Iversens vei går det en grusvei inn til venstre (retning vest). Denne grusveien går i lett til moderat stigning hele veien opp til toppen. Både Grorud og Romsås t-banestasjoner ligger i umiddelbar nærhet til startpunktene. Nærmeste bussholdeplass på Skytta er Myrlia.

Utsikt mot Røverkollen og Alnsjøen fra Storhaug
Utsikt mot tårnet på Røverkollen og Alnsjøen fra Storhaug.

4 thoughts on “5 topper med flott utsikt i Lillomarka

1. Hei. Så fin blogg med mange gode turtips. Har bare et lite innspill til veibeskrivelsen til Storhaug hvor jeg mener det er en feil. Jeg bor selv i nærheten. Når man følger veien opp fra Isdammen og kommer til krysset må en ta til venstre, ikke høyre som står i innlegget (som er mot lilloseter). Deretter må en ta til høyre for å komme opp på åsen. Altså motsatt av det du skriver.

Mvh Trine

1. Min forrige kommentar var visst ikke riktig. Jeg hadde et annet bilde i hodet om hvor Storhaug ligger. Beklager det.

1. Først takk for veldig hyggelig tilbakemelding om bloggen! 🙂 Kjenner meg godt igjen med at bildet i hodet ikke alltid stemmer med kartet, så det går helt fint! 🙂