SKiltpost i Nordmarka - Oslomarka - Fantastiske marka

Slik reiser du kollektivt til Nordmarka

Nordmarka er svært godt tilgjengelig med kollektivtransport. Hit kommer du med både buss, tog, t-bane og trikk. Om du bor i Oslo, er min erfaring at det ofte er enklere å komme seg til Nordmarka med kollektivtransport enn med privatbil. Særlig hvis du starter turen din på en av de mange populære utfartsstedene i sør, som for eksempel Frognerseteren, Sognsvann, Skar eller Sørkedalen.

Skal du reise kollektivt til Nordmarka, er de viktigste kollektivrutene t-banens linjer til Frognerseteren og Sognsvann samt busslinjene til Maridalen og Sørkedalen hvis du vil starte i de sørlige delene av Nordmarka. Langs den østlige delen av Nordmarka fra Rotnes og nordover, er det busslinjene 153, 390, 395 og 397 som er den kollektive pulsåren. Her går også Gjøvikbanen, med flere holdeplasser som er perfekte startpunkt for korte eller lange friluftseventyr i Nordmarka.

Ønsker du å reise mest mulig kollektivt når du skal på tur i Nordmarka, anbefaler jeg deg å laste ned RuterReise-appen. Denne er til uvurderlig hjelp når du skal planlegge turer med kollektivtransport til Nordmarka.

Utfartsstedene er delt inn etter geografi, for å gjøre det enklere å finne frem; Nordmarka Sør, Nordmarka Øst og Nordmarka Nord.

Nordmarka Sør

De viktigeste utfartsstedene i sør er Sørkedalen, Maridalen, Frognerseteren og Sognsvann. Herfra er det nærmest uendelige muligheter for turer innover i de sørlige delene av Nordmarka.

Sørkedalen

Sørkedalen er porten til både Krokskogen og Nordmarka. Hit går buss linje 41 hver dag fra Røa t-banestasjon. De to mest populære holdeplassene for turer inn i Nordmarka er Wyllerveien og Sørkedalen skole, men det er også flere turalternativer fra Bogstadvannet.

Sørkedalen skole – Elveli
Sørkedalen skole er et populært sted å starte både vinter og sommer for turer inn i de vestlige delene av Nordmarka. På sykkel er det populært å ta turen til Kikut og derfra videre til Bjørnholt og Ullevålseter. Vil du legge ut på en skikkelig langtur på sykkel anbefaler jeg runden rundt Vesle og Store Sandungen, ned til Kikut via Hakkloa og derfra videre til Bjørnholt eller tilbake til Sørkedalen.

Til fots er serveringsstedene Finnerud og Kobberhaughytta populære turmål, og mange fortsetter videre mot Kikut eller Bjørnholt. Det er også flere fine turmuligheter sørover mot Nordmarkskapellet og Tryvann. Det kjøres en rekke løyper fra Sørkedalen skole, med flere løypemuligheter nordover mot Kikut eller vestover mot Glåmene og Kobberhaughytta.

Fra bussholdeplassen går du mot krysset hvor Zinoberveien tar av fra Sørkedalsveien, og runder hjørnet på Sørkedalen skole. Fortsett nedover Zinoberveien og over en bro, hvor du får den store Sørkedalen utfartsparkering. Den kalles gjerne Elveli blant dem som er kjent.

Bogstadvannet
De fleste går nok av ved Bogstadvannet for å bruke den flotte badeplassen. Fra bussholdeplassen er det likevel flere muligheter for nærturer i Nordmarka. Det går lettgåtte blåmerkede stier langs kulturlandskapet i Sørkedalen nordover mot Wyllerløypa og videre langs Ringeriksflaka til Ringerikstjern og derfra rundt Pinslehøgda til Tryvannstua. Alternativt en tur i lett motbakke oppover mot Strømsdammen og videre langs Rødkleiva mot Tryvannstua. Derfra er veien kort videre til Skjennungen og Ullevålseter. På snørike vintre går det rødmerkede skiløyper over jordene mot Wyllerløypa eller over Ringeriksflaka mot Tryvannstua. Skal du på tur med sykkel, er det bedre å vente noen stopp og gå av på Sørkedalen skole.

Maridalen

Maridalen er den fagre porten til det sørøstlige Nordmarka og Lillomarka. Buss linje 51 kjører innover her hver dag, og det er flere stopp langs ruta som kan brukes som startpunkt for turer i Nordmarka. De mest brukte er kanskje Lokkeberget, Hammeren og Skar.

Lokkeberget
Når du går av på Lokkeberget fortsetter du videre nordover rundt 50 meter til den store utfartsparkeringen på venstre side. Herfra går det fine, lettgåtte stier opp mot Nedre Blanksjø, Svartkulp og videre mot Sognsvann, alternativt nordover langs Høgsåsen mot Store Åklungen og Ullevålseter. Om vinteren kjøres det løyper over jordene både sørover mot Brekke og nordover mot Hammeren. Fra Hammeren går det løyper opp og over Høgåsen mot Nedre Blanksjø og videre mot Sognsvann. Skal du på tur med sykkel, er det bedre å vente et par stopp og gå av på Hammeren.

Hammeren
Hammeren er et populært sted å starte enten du skal på fottur, sykkeltur eller skitur. Herfra er det flotte grusveier oppover langs både vestsiden og østsiden av Skjersjøelva mot Skjersjøen. Blåmerket sti og rødmerket skiløype går langs vestsiden av elva opp til Skjersjødammen, og herfra er mulighetene mange. Enten vestover mot Ullevålseter, Skjennungen til Frognerseteren, eller sørover fra Ullevålseter mot Sognsvann. Alternativt kan du fortsette videre nordover mot flotte Bjørnholt og Kikutstua. For en kortere tur skjærer du over Høgåsen mot Store Åklungen når du er gått et kort stykke fra Hammeren. Turmulighetene fra Hammeren er de samme enten du går til fots eller velger sykkel på grunn av grusveiene. Det samme gjelder selvfølgelig på snørike vintre!

Sandermosveien – inn til Mobekken P
Flere stier innover i Maridalskollene starter fra utfartsparkeringen på Mobekken (Movassbekken). For å komme hit med bussen går du av på Sandermosveien holdeplass. Fortsett inn på Sandermosveien og følg denne først i flatt terreng og deretter opp og over en kolle. På andre siden kommer du til en bro over en elv, og kort stykke etter denne ligger utfartsparkeringen på venstre side. Herfra er det blåmerkede stier videre til Tømte og Tømtehyttene og til Mellomkollen som er et populært turmål i Maridalskollene. Skiløypene er merket mot Skar og Tømte, eller sørover inn i Lillomarka mot Maridalsvannet og Kjelsås.

Skar
Skar er det travleste startpunktet i Maridalen. Enten du planlegger å gå til fots, sykle eller går på ski er turmulighetene like omfattende og varierte. Herfra er det kort avstand til populære turmål som Øyungen og Mellomkollen, eller turer til Ullevålseter og Bjørnholt. Kanskje tar du skiene fatt nordover over Øyungen og runder Maridalskollene mot øst og fortsetter mot Movatn. Herfra kommer du også lett videre nordover i retning Helgeren og Bjørnsjøen mot Kikutstua eller nordøstover mot Gørjahytta og videre øst mot Ørfiske, Varingskollen og Nittedal. Som fersking er Skar et av de beste stedene å starte for turer innover i Nordmarka, så planlegg gjerne turer med Skar som start- og sluttpunkt.

Frognerseteren
Langs t-banelinja Frognerseteren ligger det flere holdeplasser som raskt tar deg ut i Nordmarka. Mest populær er kanskje endestasjonen Frognerseteren. Herfra går det blåmerkede stier, et stort veinett med grusveier og flere oppkjørte skiløyper. Fra Frognerseteren kan du ta turen innover i de sentrale delene av Nordmarka, mot Ullevålseter, Skjennungen og videre innover til populære Kobberhaughytta og Kikutstua.

Rett før du kommer til Frognerseteren, kan du også gå av på Voksenkollen. Dette er holdeplassen nærmest Tryvannstårnet, og du skal ikke gå lange stykket før du er ved tårnet.

Langs t-banelinja til Frognerseteren ligger også holdeplassen Vettakollen. Herfra er det kort vei til panoramautsikt over Oslo fra nettopp Vettakollen. Vil du ikke ta turen opp til toppen, er det også en flott spasertur langs grusveiene fra Vettakollen via Bånntjern til Sognsvann.

Sognsvann
Sognsvann er et svært populært turmål i seg selv, men det er også et utmerket utgangspunkt for turer inn i de sørlige, sentrale delene av Nordmarka. Herfra er det nærmest uendelige muligheter for turer til fots, på sykkel eller på ski om vinteren. Populært er det å ta turen innover mot Ullevålseter, og videre forbi Skjennungstua til Frognerseteren. Mange fortsetter videre, særlig på sykkel, fra Ullevålseter mot Bjørnholt og inn til Kikutstua, for deretter å avslutte turen i Sørkedalen. Populært om vinteren er det å ta turen innover til hjertet av det sentrale Nordmarka; nemlig Glåmene. Som for øvrig er like vakker om sommeren og høsten, og ta gjerne turen innom Kobberhaughytta på veien.

Nordmarka Øst

De østlige delene av Nordmarka er lett tilgjengelig med tog på Gjøvikbanen, eller med flere bussruter dersom du bor i Nittedal eller Lunner.

Snippen
Snippen stasjon på Gjøviksbanen er et godt utgangspunkt for turer innover Nordmarka og Lillomarka, enten du bruker bena, sykkel eller ski. Du kan fint starte her på turer nordover mot Mellomkollen, Tømte-hyttene, Sellanrå og Øyungen, på samme måte som fra Movatn stasjon. Eller sørover, mot Barlindåsen. Lillomarka ligger også nærmest kant-i-kant med perrongen, med kort vei til hyttene Fjellvang og Sinober.

Movatn
Movatn stasjon er neste stopp på Gjøviksbanen, og et tilsvarende godt utgangspunkt for turer innover i Nordmarka og Lillomarka. Enten du bruker bena, sykkel eller ski. Fra Movatn er det populært med turer på ski til klassiske steder som Ullevålseter, Bjørnholt, Gørjahytta eller Ørfiske. Mens syklister ofte tar turen vestover mot Ullevålseter og Bjørnholt, eller nord og østover mot Hakadal, Ørfiske og Rotnes. De blåmerkede stiene tar deg til Tømte hvor du for eksempel kan fortsette sørover til Mellomkollen eller Tømtehyttene, Sellanrå og Øyungen eller videre vestover til vannene Gåslungen og Rottungen. Derfra er veien kort til de sentrale områdene i Nordmarka, som Bjørnholt, Bjørnsjøen, Kikutstua eller sørover mot Ullevålseter.

Rotnes – Sørli
Bor du på Rotnes er det enkelt å komme seg ut i marka, enten du bor ved Tumyr, Sørli eller Kruttverket. For de som kommer langveisfra er Sørli det beste startstedet. Her er det parkeringsplass, og det ligger i nærheten av Rotnes stasjon på Gjøvikbanen. Nærmeste bussholdeplass er Trollveien. Sørli er et utmerket utgangspunkt enten du skal på gåtur, sykkeltur eller skitur. Herfra går det grusvei, sti og skiløyper nordvestover mot populære Ørfiske og derfra videre mot like populære Gørjahytta. Alternativt kan du ta turen nordover mot Elvann og Langvann eller direkte til Hakadal. På ski er mulighetene også mange mot sørvest, med mange fine nærløyper i retning Movatn. På sykkel er det populært å ta turen opp til Ørfiske og derfra langs vannet nordover mot Hakadal eller sørover retning Movatn.

Åneby
Fra Åneby stasjon på Gjøvikbanen er det kun blåmerket sti opp mot Varingskollen og sørover mot Rotnes. Skal du opp til Varingskollen anbefales det å starte på Åneby eller Rotnes. Turen videre kan gå via Heitåsen og tilbake til Åneby eller over Linfåningshøgda til Rotnes. Et annet fint alternativ er å fortsette fra Varingskollen vestover mot Nordre Karlshaug og fortsette videre sørover via Søndre Karlshaug og Gruvåsen enten østover mot Ørfiske eller vestover mot Øyungen. Nærmeste bussholdeplass med regelmessige avganger er Åneby, som ligger litt over 10 minutters gange fra stasjonen. Skal du på sykkeltur eller skitur må du velge å starte fra Rotnes eller fortsette videre til Hakadal.

Hakadal
Hakadal kalles av mange for inngangsporten til det østlige Nordmarka. Og Hakadal stasjon på Gjøvikbanen er et utmerket sted å starte for fotturer, sykkelturer og skiturer. Fra stasjonen følger du toglinja videre nordover litt over hundre meter, til du kommer til en togundergang. Fortsett gjennom denne så ser du utfartsparkeringen høyre side av veien. Rett frem ser du skiltposten som viser vei videre. Liker du å sykle, kan en langtur fra Hakadal til Sørkedalen anbefales. Fra Hakadal tar du grusveien opp til Elvannet, videre langs Langvann til Gørjahytta og derfra til Fortjern og Kikutstua. Fra Kikutstua er det kort vei til Sørkedalen, eller du kan velge å ta sørover mot Bjørnholt og Ullevålseter. En kortere tur er å sykle sørover mot Ørfiske og videre mot Rotnes eller Movatn. Også til fots og på ski er det mange muligheter fra Hakadal. Det går blåmerkede stier oppover mot Elvannsdammen, og herfra kan du fortsette videre mot Hakkloa, Skinnskattberget eller kanskje sørover mot Gørjahytta. På ski er det mange løypevalg rundt Elvannet, Langvann og Nordvannet og videre mot populære Gørjahytta. Det er også muligheter for langtur vestover mot Kikutstua eller nordover mot Harestua. Det er selvfølgelig også populært med nærturer rundt Varingskollen og sørover mot Ørfiske. Nærmeste bussholdeplasser er Hakadal stasjon, som stopper rett ved togstasjonen. Hakadal byr på mange turmuligheter og kan absolutt anbefales som startsted.

Stryken (kun vinter)
Stryken stasjon er lagt ned, og det stopper kun tog her i vintersesongen. Stryken stasjon er et supert utgangspunkt for skiturer innover de nordlige og østlige delene av Nordmarka; mot Gjerdingen, Sandungen, Katnosa og Hakkloa. En av de mest populære turene herfra, er den som går sørover til Skar via Gørjahytta eller Frognerseteren og Sognsvann via Kikutstua. Skal du på sykkeltur og uansett må ta bilen, er Stryken et hyggeligere og mindre trafikkert utgangspunkt enn f.eks. Sørkedalen og “Kikut-runden”. Kryss veien og gå inn på veien merket Strykenenga, følg denne og etter bare et kort stykke dukker de første stiskiltene opp som peker deg videre.

Nordmarka Nord

Helt i nord er det Mylla i Lunner kommune og Tverrsjøstallen i Jevnaker kommune som er de viktigste startstedene for turer i Nordmarka. Herfra kommer du til en rekke flotte turmål, ulempen når du reiser kollektivt er at du må gå langt for å komme til disse to startstedene.

Grua
Mylla-området er sannsynligvis det mest snøsikre området i Nordmarka. Selv på dårlige vintre, er det som regel kjørt opp en løype eller to ved Mylla. Ikke rart med andre ord at Mylla er et populært startsted for korte og lange skiturer i Nordmarka. Du kommer til Mylla og utfartsparkeringen ved Myllsdammen ved å ta toget til Grua stasjon eller bussen til bussholdeplassen Grua stasjon. Derfra må du gå i rundt 5 kilometer på vei. Mylla er forresten er svært godt utgangspunkt for turer til fots og på sykkel også. På sykkel kan du ta en lengre tur på fine grusveier langs Mylla mot Trantjern, deretter sørover langs nordsiden av Gjerdingen før du svinger nordover forbi Fjellsjøen og tilbake til Mylla. Alternativt kan du begi deg ut på langtur, ved å ta trillestien på østsiden av Gjerdingen til Gjerdingsdammen og fortsette derfra sørover mot Katnosa, Store Sandungen, Hakkloa og Kikutstua.

Tverrsjøstallen
Tverrsjøstallen er et flott startsted for turer i de nordvestlige delene av Nordmarka. Ulempen når du reiser kollektivt, er at det er rundt 7 kilometer opp til Tverrsjøstallen fra nærmeste bussholdeplass på på Toso på Jevnaker. Så har du tenkt å starte turen her, anbefales det sykkel og god kondis. På vinteren anbefales det ikke å starte her med mindre du kjører bil. Utfartsparkeringen ved Tverrsjøen ligger i enden av Svenåvegen som er bomvei, og bomavgiften betales digitalt.

Tverrsjøstallen er det nærmeste startstedet for turer til Svarttjernshøgda, som er den høyeste toppen i Oslomarka. Det er også det nærmeste startstedet for turer over Pershusfjellet eller dersom du skal til DNT-hytta Sinnerdammen. Herfra kan du også ta flotte turer over Kolleren og Bislingflaka. Tverssjøstallen er et populært utgangspunkt for skiturer. Det er stort og variert løypenett som starter eller går innom her, med strålende turmuligheter sørvestover mot Øyangen, østover mot Gjerdingen og Bislingflaka eller sørøstover mot Katnosa. For sykkelturer anbefales det heller å starte ved Mylla.