Utsikt fra Haugskollen mot Kolsåstoppene - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka

7 spennende topper lengst sør på Krokskogen

Det er mange som først og fremst forbinder Krokskogen med steder som Heggelivann, Ringkollen og Storflåtan. Det er fort gjort å glemme at Krokskogen er et av de største markaområdene, som strekker seg fra Ringerike og helt ned til Rykkin, Sørkedalen og Lommedalen. Og her lengst sør på Krokskogen, finnes det topper og utsiktspunkter som kan by på flotte turer og strålende utsikt enten du bor i nærområdet eller kommer langveisfra!

Flere tips til toppturer: 7 tips til toppturer med utsikt på Krokskogen

Flere toppturer: 10 topper med panoramautsikt i Oslomarka

1. Haugskollen

Haugskollen er nesten en aldri så liten hemmelighet. Hit opp kommer det ikke mange folk, selv om en av turstiene mellom Rykkin og Lommedalen passerer rett under utsiktspunktet. Fra Haugskollen har du strålende 180-graders utsikt sørøstover mot Kolsåstoppene, Steinshøgda, Sandvika og ut over mot Oslofjorden. Over Steinshøgda skimter du Oslo med Tryvannshøgda, tårnet på Røverkollen og blokkene på Romsås som kjente landemerker. Utsiktspunktet er en fjellknaus som gir en naturlig åpning i skogen, og en etablert bålplass vitner om at noen kommer innom her en gang i blant. Haugskollen er en fin nærtur i seg selv, eller turen opp hit kan kombineres med besøk til Eineåsen og Solfjellstua.

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 6-7 år.
Overnatting: Begrenset med muligheter for overnatting i hengekøye. Ikke anbefalt med telt.

Slik kommer du deg dit: Du kan gå opp til Haugskollen fra både Lommedalen skisenter og fra Gommerud på Rykkin. Ved Gommerud er det en liten utfartsparkering ved tennisbanen eller en større parkeringsplass ved idrettsanlegget rett over gaten. Nærmeste bussholdeplass er Eineåsen rett ved det store idrettsanlegget noen få meter fra utfartsparkeringen.

De blåmerkede stiene starter ved grusveien som går på oversiden av parkeringsplassen. Følg grusveien og lysløypa mot venstre et stykke før du fortsetter på blåmerket sti inn i skogen mot Busop og deretter Solfjellstua. Rett etter Solfjellstua svinger stien mot høyre og fortsetter i en moderat stigning før den flater ut. Etter et kort stykke kommer du til ny stigning som etter hvert også flater ut. Her går stien over i en slags traktorvei og svinger mot venstre. Etter svingen kommer en ny, jevn motbakke som ender i et kryss på toppen og en 90-graders høyresving. I dette krysset fortsetter du mer eller mindre rett frem og inn på høyre side av en stor skjørtegran. Bak denne fortsetter en umerket med tydelig sti som tar deg opp til utsiktspunktet. Det er i overkant av 100 meter opp til toppen herfra.

Utsikten fra Haugskollen mot øst. God utsikt mot Oslofjorden og Kolsåstoppene.
Utsikt mot øst fra Haugskollen - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Nok et bilde fra Haugskollen. Sandvika og Oslofjorden i det fjerne.

2. Eineåsen

Alle som har kjørt E16 mellom Sandvika og Sollihøgda har passert Eineåsen. Den dramatiske fjellsiden følger deg hele veien forbi Vøyenenga og Skui. Hvis du noen gang har lurt på om det er fin utsikt fra toppen av denne fjellskrenten, så kan jeg bekrefte det her og nå. En tur til Eineåsen kan være en særegen opplevelse. Langs fjellsiden ligger det seks flotte utsiktspunkt, som alle er verdt et besøk i seg selv. Fra Eineåsen har du Kolsåstoppene som ser ut som to bølger i horisonten, og i sør ligger Ramsås som en massiv vegg. Mellom dem strekker Rykkinn, Vøyen og Tanumplatået seg mot Slependen og Sandvika med Oslofjorden som et teppe i bakgrunnen. Foruten nevnte Kolsåstoppene og Ramsås, er Skuibakken og Ringiåsen kjente og godt synlige landemerker. Det er kort vei fra grusveien som går opp til og langs Eineåsen fra Gommerud, og ut til de enkelte utsiktspunktene. En tur opp hit passer dermed for de fleste aldersgrupper.

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 5-6 år. Merk at det er ulendt ved utsiktspunktene og bratt ned.
Overnatting: Det er muligheter for hengekøye på de fleste utsiktspunktene. Begrenset med pass til telt.

Slik kommer du deg dit: Start turen ved Gommerud, der det er en liten utfartsparkering ved tennisbanen eller en større parkeringsplass ved idrettsanlegget rett over gaten. Nærmeste bussholdeplass er Eineåsen rett ved det store idrettsanlegget noen få meter fra utfartsparkeringen. De blåmerkede stiene starter ved grusveien på oversiden av parkeringsplassen. Ta til høyre inn på grusveien og følg denne et stykke og du får starten på en blåmerket sti på venstre side. Følg denne, eller fortsett på grusveien som også tar deg opp og rundt Eineåsen. Ingen av stiene ut til utsiktspunktene er merket, og de starter alle fra grusveien. Langs denne ser du et skilt merket mot Junteåsen. Følger du denne stien ca. 500 meter kommer du til det første utsiktspunktet. Du kan også fortsette videre på grusveien rundt 100 meter og du vil se skilt på høyre side som peker mot «Utsiktspunkt». Her går det en tydelig sti inn i skogen på venstre side mot et nytt utsiktspunkt. Fortsetter du videre på grusveien går det en umerket sti til venstre ut til et utsiktspunkt ved skiltet «Dumpa». Fra dette utsiktspunktet går det en tydelig sti langs fjellsiden til neste utsiktspunkt nordvestover. Du kommer også til dette utsiktspunktet ved å fortsette på grusveien frem til skiltet som markerer høyeste punkt langs lysløypa, og ta inn på umerket sti på venstre side. Et kort stykke etter det høyeste punktet, kommer du til et nytt skilt merket «utsiktspunkt», hvor det også går en tydelig sti inn til venstre.

Utsikten fra Eineåsen - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Det er flere flotte utsiktspunkt langs Eineåsen. Her er utsikten over Rykkin mot Oslofjorden, med Kolsåstoppene i bakgrunnen.
Utsikt mot Ramsås i Vestmarka - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Utsikten fra Eineåsen mot Stovivannet, Ringiåsen og Ramsås i Vestmarka.

3. Solfjellstua

Solfjellstua er et utsiktspunkt som ligger nordvestover i fortsettelsen av Eineåsen. Her helt ute på stupet har du 180-graders fri utsikt mot sørøst. Utsikten er nesten den samme som for Eineåsen, men her er den helt uhindret. Det gjør at du får bedre utsyn både mot Skui og Vestmarka på andre siden av dalen, samt over Rykkin, Isi, Skui og Vøyen. Det er faktisk to fine utsiktspunkter på denne plassen. Lengst vest er det satt opp gjerde der den gamle Solfjellstua lå. Rundt 50 meter lenger øst er det en stor fin slette, som brukes aktivt av både paraglidere og turgåere. Solfjellstua er et flott turmål for nærturer, og kan lett kombineres med tur til både Eineåsen og Haugskollen.

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 5-6 år. Turen opp er bratt, men når barna får se den spennende utsikten på toppen er det fort glemt. Merk at det ved det østlige utsiktspunktet er en brå fjellskrent, og stupbratt.
Overnatting: Anbefales ikke til overnatting.

Slik kommer du deg dit: Du kan gå til Solfjellstua fra Lommedalen, men turen er naturlig nok kortest fra Rykkinn. Kortest vei er det for de som bor i nærområdet og kan gå opp fra Busopveien. Kommer du hit med bil eller reiser kollektivt, kan det være like greit å starte fra Gommerud. Ved Gommerud er det en liten utfartsparkering ved tennisbanen eller en større parkeringsplass ved idrettsanlegget rett over gaten. Nærmeste bussholdeplass er Eineåsen rett ved det store idrettsanlegget noen få meter fra utfartsparkeringen. Fra utfartsparkeringen på Gommerud er det skiltet mot Solfjellstua, og mulig å følge den blåmerkede stien eller grusveien over Eineåsen og helt frem til utsiktspunktet.

Utsikten fra Solfjellstua - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Utsikt mot Oslofjorden og Vestmarka fra Solfjellstua.
Utsikten mot Oslofjorden fra Solfjellstua - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Flott og vid utsikt fra Solfjellstua.

4. Kolletuppen

Kolletuppen er en lokal perle helt innerst i Lommedalen. Herfra ser du Lommedalen i all dens prakt; gårdene, engene og jordene, skogholtene. Grønt og vakkert og sommeren, og fargesprakende om høsten. Kolletuppen er den vestlige toppen på Åmotkollane, som ligger rett ved Aurevann og like i nærheten av Rognlivann. Fra utsiktspunktet kan du følge Lomma sørøstover mot Bærums verk og helt til Kolsåstoppene som er synlig i horisonten. Landskapet rammes inn av skogkledte åser, som Vensåskollane, Trulsrudkollen, Haugsåsen og Eineåsen. Kolletuppen er en trivelig furukolle som passer utmerket til dagsturer med mat, drikke og god tid i sekken.

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 7 år.
Overnatting: Plass til et par telt, flere muligheter for hengekøye.

Slik kommer du deg dit: Kolletuppen ligger i overkant av 2 kilometer fra bussholdeplassen og utfartsparkeringen ved Bykrysset. Fra krysset fortsetter du til venstre inn på Byveien og følger denne. Etter rundt 1 kilometer kommer du til en åpning i skogen på høyre side og en synlig traktorvei. Ta av til høyre, over en bro og under en kraftledning. Du har nå Kolletuppen rett foran deg, og traktorveien slynger seg oppover åssiden på Kolletuppen. Først er det et kort, flatt stykke for stien svinger mot venstre og fortsetter i slak motbakke. Stien flater ut før den går inn i en venstresving, og fortsetter i bratt motbakke et stykke. Etter påfølgende høyresving flater stien ut i en moderat stigning før du igjen kommer til en venstresving. Her retter stien seg ut og går inn i et parti med lett til moderat stigning. Du ser nå fjellknausene på toppen av Kolletuppen på din venstre side.

Traktorveien er fortsatt godt synlig i terrenget og lett å følge. Den fortsetter inn i en høyresving, forbi en steinur og videre oppover i moderat stigning. Etter 1 kilometer fra du tok av fra Byveien, ser du en liten steinvarde på venstre side. Denne varden markerer en tydelig sti som tar deg til toppen. Ta av fra traktorveien og inn på stien, som starter i en moderat stigning. Etter et kort stykke kommer du oppover på en åsrygg hvor skogen åpner seg opp. På venstre side kan du se Kolletuppen. Mot toppen av åsryggen, svinger stien forsiktig av mot venstre, ned et lite søkk full av vegetasjon, og fortsetter på andre siden opp den siste kneika mot utsiktspunktet. Kollen har en lys og åpen furuskog på toppen, og det er lett å finne stien som tar deg ut på tuppen hvor utsikten er best. Fra du tok av fra traktorveien og opp til toppen er det ca. 300 meter. Det tar i underkant av 50 minutter å gå fra Bykrysset til toppen.

Utsikt over Lommedalen fra Kolletuppen med Kolsåstoppene i bakgrunnen - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Flott ustikt over Lommedalen fra Kolletuppen. Kolsåstoppene i bakgrunnen og Oslofjorden i horisonten.

5. Beksliåsen

Helt ved grensen til Bærumsmarka ligger Beksliåsen. Over Bessliåsen, som den også kalles, går den blåmerkede stien som tar deg fra Rognlivann til Vensåsseter, og videre derfra til Sørkedalen eller innover i Bærumsmarka. Rundt tre hundre meter nordøstover fra blåstien, ligger et utsiktspunkt med fantastisk flott utsikt over dalene og åsene i denne delen av marka. Nede i dalen renner Fløyta, som deler Krokskogen og Bærumsmarka. Over på andre siden ser du Vensåsseter tydelig mellom grantrærne, rett imot deg reiser Hvitsteinåsen seg med Heggåsen og Tjæregravshøgda mot sørøst. Videre innover dalen har du god utsikt mot Karidalsåsen, Lomåsen og innover i retning Otertjernåsane. Over Hvitsteinåsen skimter du Tryvannstårnet i det fjerne. Fra Beksliåsen viser marka seg fra sin beste side, så pass på å ta en tur innom her når du er på disse kanter.

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 11-12 år.
Overnatting: Utsiktspunktet ligger knapt 100 meter fra nærmeste hytte, så det anbefales ikke å overnatte her.

Slik kommer du deg dit: Start ved utfartsparkeringen på Tobonn innerst i Lommedalen. Det er mulig å komme hit med buss. Gå av på holdeplasen Bykrysset, og fortsett oppover Kampeveien i ca. 1,5 kilometer. Fra parkeringsplassen følg blåmerket sti over på skogsbilvei, og fortsett til venstre videre oppover denne, skiltet mot Vensåssetra. Etter rundt 2 kilometer i slak motbakke kommer du til et stikryss. Her tar du til venstre på blåmerket sti skiltet mot Kampeseter og Presthytta. Fortsett videre, først i lett stigning før det flater ut et stykke, deretter i moderat stigning før du når toppen etter ca. 700 meter. Rett før det flater ut på toppen ser du en hytte på høyre side. Ca. 15-20 meter etter denne går det en umerket men tydelig sti inn til høyre. Følg denne i ca. 300 meter frem til en hytte og fortsett videre forbi denne rundt 100 meter til utsiktspunktet. Du kan også gå inn fra Burud. Følg da skilting mot Vensåssetra og fortsett videre derfra i retning Tobonn. Rundt 500 sørover meter fra Vensåssetra kommer du til stikrysset hvor du starter stigningen opp mot Beksliåsen. Fra Burud til stikrysset er det omtrent 6 kilometer.

Utsikten inn mot Sørkedalen fra Beksliåsen - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Marka viser seg fra sin beste side fra utsiktspunktet på Beksliåsen.

6. Vidvangshøgda

Vidvangshøgda er det høyeste punktet i Bærum kommune. På selve toppunktet er det ikke utsikt, men langs den rødmerkede skiløypa sørvest på åsen er det et flott utsiktspunkt midt i et hogstfelt. Fra skiløypa må du bevege deg ut og et lite stykke oppover i terrenget for å få den beste utsikten. Herfra ser du den karakteristiske profilen til Kolsåstoppene men også stupbratte Skaugumsåsen. Åsene innover Vestmarka og Krokskogen i retning Holsfjorden ligger pent brettet på rekke og rad, det er nesten så du får en trekkspillfølelse. Siden utsiktspunktet ligger i et hogstfelt, begrenser det bruken av stedet. Her får du ikke overnattet, men det er en fin plass for en spisepause når du er på vei over Vidvangshøgda mot andre like spennende turmål.

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 12-13 år. Merk at de aller fleste barn sannsynligvis vil oppleve denne turen som slitsom og kjedelig.
Overnatting: Utsiktspunktet er ikke egnet for overnatting.

Slik kommer du deg dit: Uansett hvor du starter, er det en lang tur til utsikten på Vidvangshøgda. Korteste veien er nok å starte ved Tobonn i Lommedalen. Fra Tobonn kan du følge grusveien opp til Rognlivann og videre innover til Jonsrudkampen. Fra Jonsrudkampen følger du den rødmerkede skiløypa som gå sørvest over Vidvangshøga mot Løvlia. Alternativt kan du ta den lange veien fra Skansebakken i Sørkedalen, og følge grusveien forbi Slora inn til Storebekkhytta. Derfra går du løs på motbakkene opp mellom Vidvangshøgda og Karidalsåsen i retning Jonsrudkampen og Kampen. Det er et drøyt stykke opp til snuplassen på toppen. Hold mot høyre tvers over snuplassen og fortsett inn på rødmerket skiløype. Stien går i jevn nedoverbakke, og i bunn av denne kommer du til et løypekryss. Her tar du til høyre opp slak motbakke skiltet mot Løvlia. Etter et stykke får du en kort nedoverbakke før det igjen går i jevn motbakke. Stien er tydelig og lett å følge og etter et lengre stykke flater det ut før det igjen går i slak nedoverbakke. Her er stien mer utydelig, men traseen gjennom skogen forteller deg hvilken retning du skal. Her møter du etter hvert den rødmerkede skiløypa som kommer opp fra Jonsrudkampen. Hold svakt mot høyre og følg stien videre oppover i moderat stigning. Fortsett opp til og forbi et hogstfelt på begge sider av stien. Et lite stykke etter dette hogstfeltet, kommer du til et nytt hogstfelt. Her åpner det seg opp på venstre side og på høyre side ser det ut som om høyden har fått to terrasser. Går du opp på toppen av disse har du funnet utsiktspunktet. Fra Skansebakken tar det i overkant av 3 timer å gå til utsiktspunktet.

Panoramautsikt fra Vidvangshøgda - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Langt å gå, men utsikten er i alle fall upåklagelig! Utsikt retning Vestmarka.

7. Solkollen

Innerst i Lommedalen ligger Solkollen. Langs den sørvestlige siden renner Lomma stille forbi på vei mot Guribysaga, mens syklistene farer forbi på vei innover Krokskogen. Det er også på denne siden Solkollen er på sitt bratteste, med fjellknauser som gir naturlige åpninger i den tynne furuskogen. Det gir en flott utsikt nedover Lommedalen og over de skogkledte åsene som skiller Lommedalen og Rykkin. Som alltid på denne kanten av Krokskogen, er profilen av Kolsåstoppene et lett gjenkjennelig landemerke. Turen opp til Solkollen er kortere og mer overkommelig enn turen opp til Kolletuppen som ligger rett i nærheten. Den er dermed en veldig fin nærturtopp for store og små som er sulten på litt utsikt.

Barn: Passer fint for turvante barn ned til 5-6 år.
Overnatting: Muligheter for bruk av telt, flere muligheter for hengekøye.

Slik kommer du deg dit: Det letteste og raskeste er å følge både merket og umerket sti opp sørfra. Fra Bykrysset tar du til venstre inn på Byveien. Fortsett rundt 300 meter til nest stikryss, og ta til venstre skiltet til Byvann. Passer bommen og fortsett på grusvei ca. 200 meter til du kommer til nytt stikryss på høyre side. Følg blåmerket sti inn til høyre. Følg denne i slake motbakker men i lett, fint skogsterreng i rundt 800 meter. Du kommer da til et grantre hvor det er malt en stor blå pil og hengt opp et skilt som viser at blåstien fortsetter mot venstre. Ca. 10 meter før denne merkingen, kan du se en rødmerket sti svinge av mot venstre og over en liten topp. Følg denne.

Først er stien ganske flat før du kommer til to ganske snille stigninger som flater ut før du kommer til den siste stigningen som tar deg opp til toppen. Etter hvert slutter den gamle rødmerkingen, og stien fortsetter som en umerket med tydelig sti å følge. Når du nærmer deg toppen åpner det seg på venstre side. Det er ca. 750 meter fra der du tar av fra blåstien til selve utsiktspunktet, totalt ca. 2,2 km fra Bykrysset. Turen tar ca. 40 minutter avhengig av tempo. Det går buss til Bykrysset alle dager, og det er også en liten gruslagt utfartsparkering langs veien rett før krysset Byveien og Kampeveien.

Utsikt over Lommedalen fra Solkollen - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Utsikten over Lommedalen fra Solkollen.
Kolsåstoppene sett fra Solkollen - Oslomarka - Krokskogen - Fantastiske marka
Kolsåstoppene i horisonten. Sett fra Solkollen.