Da er vinteren og minusgradene kommet for alvor også i Oslomarka. Mange er heldigvis glade i å bruke marka selv når gradestokken synker, enten det er med ski, truger eller tursko avhengig av underlaget. Med lavere temperaturer kommer også utfordringen med å holde seg varm på turen, noe som ikke alltid er enkelt.

Her er 10 tips til hvordan du holder varmen på tur, basert på informasjon, råd og tips jeg har funnet og som jeg selv bruker for å holde varmen på turer. Enten det er tidlig om våren, på høsten eller om vinteren.

Husk å planlegge turen: 10 tips til turplanlegging for ferskinger

1. Klærne varmer ikke

Det er fort gjort å glemme at det egentlig ikke er klesplaggene i seg selv som holder deg varm. Det som holder deg varm er klærnes evne til holde på kroppsvarmen din. Kroppsvarme skapes i stor grad gjennom bevegelse. Faktisk er det slik at forbrenningen omgjør 80 prosent av energien til varme, mens bare 20 prosent er tilgjengelig for muskelaktivitet. Det beste tiltaket for å holde seg varm er altså å holde seg i bevegelse, å holde seg i aktivitet. Når det kommer til klær, bør vi prioritere klær som isolerer godt, som transporterer fuktighet bort fra kroppen og som er vind- og vanntette. Alle disse egenskapene bidrar til å holde deg varm på tur, enten du er ute og går, sykler eller er på skitur.

2. Luft som varmer

Luft er hemmeligheten som holder deg varm. Det isolerende luftlaget finner du både i plaggene du tar på deg, og i luftrommet mellom disse plaggene når du kler deg lag på lag. Luften varmes opp av kroppsvarmen din og isolerer mot kulden. Det er altså helt avgjørende å ikke bruke for trange klær over det innerste laget, men hele tiden sørge for at det er nok rom for luft mellom hvert lag. For å holde på den varme luften bruker du et vindtett plagg ytterst. Luft er også viktig for å holde føttene varme. Ikke velg for trange sokker og pass på så det ikke blir for trangt i skoene. Da presser du ut luften som bidrar til å holde deg varm.

Ler mer om hvordan kroppen lager varme!

3. Ikke for mye klær

Skal vi holde oss varme er det en fordel å holde seg tørr. Å ta på seg for mye klær er en vanlig feil vi alle gjør. Vi blir gode og svette når vi har kommet i gang med turen, og så starter vi å fryse nesten med en gang vi har satt oss ned for å ta en pause. Når du kler deg til turen må du både vurdere temperaturen og den fysiske belastningen underveis. En fysisk krevende tur gjør at kroppsvarmen øker, du vil bli varm og starte å svette. Samtidig skal du passe på å kle deg etter temperaturen. Det vanligste er å løse dette ved å ha på seg mindre klær underveis på turen, og heller ta på seg mer klær under pausene.

4. Kle deg lag på lag

Å kle seg etter lag på lag-prinsippet er den beste måten å holde seg varm på. Du fanger luft mellom kleslagene og du kan enkelt ta av og på deg kleslagene avhengig av temperatur og fysisk aktivitet. Innerlag, mellomlag og ytterlag er de tre lagene som er viktige å tenke på, og et såkalt forsterkningslag hvis det er nødvendig. Forsterkningslaget er et klesplagg som tas med på tur som et ekstra varmelag, for eksempel på kalde dager på skitur, og som gjerne brukes i pausene. Husk at flerlagsprinsippet ikke betyr at du alltid må gå med alle kleslagene. Noen ganger kan det for eksempel være nok med det innerste laget og det ytterste laget, andre ganger kan det ytterste laget droppes.

5. Mest mulig ull

Det er gode grunner til å velge ullklær på tur. Ull har svært gode isolerende egenskaper fordi fibrene inneholder mye luft. Det fører også til at vind har lett for å bytte ut den varme luften med kjølig luft, så ull er normalt mest effektivt med et mer vindtett lag utenpå. En av de viktigste egenskapene til ull er at det kan absorbere utrolige mengder fuktighet i forhold til sin egen vekt, men likevel holde deg varm. Noe som er en stor fordel dersom du blir våt i kaldt vær. Ull kommer virkelig til sin rett under lav til moderat aktivitet i kaldt vær, hvor du ofte tar pauser og stopper opp.

Les mer: Ulltøy behøver ikke vaskes så ofte

6. Fuktighet gjør deg kald

Vann bruker av kroppsvarmen din ved å fordampe. Forenklet forklart er det grunnen til at du ofte begynner å fryse når du god og svett har satt deg ned for å ta en pause. Eller hvis du er blitt våt av regn eller snø. Det er vanskelig å unngå svette på tur, selv om du selvfølgelig kan gjøre mye med å redusere belastning og intensitetsnivå. De beste virkemidlene vil likevel være å passe på å ikke kle på seg for mye klær, og sørge for at du har et ytterlag med gode ventilasjonsmuligheter. Ytterjakker bør ha luftemuligheter under armene, og gjerne gjennom lommene. Er det fuktig vær er det viktig at ytterlaget også er vanntett. Turbuksa bør kunne åpnes i sidene. Husk også at du kan slippe ut mye varme fra særlig hode og hals hvis nødvendig.

Les mer: Dette gjør kulden med kroppen din

7. Skalk alle luker

Blir du våt og ikke har mulighet for å bytte til tørre klær, kan du faktisk holde varmen ved å forhindre svette eller vann fra å fordampe. Det oppnår du ved å ta på deg et vanntett, ikke-pustende lag helt ytterst og stenge igjen alle åpninger. Mange holder føttene varme på samme måte ved å trekke en pose mellom innersokken og en litt tykkere yttersokk. Prinsippet er det samme som når du legger våte klær i en tett plastpose. Vannet slutter å fordampe, kroppsvarmen din varmer det opp, og du avslutter avkjølingen som fuktighet vanligvis fører til. Løsningen er, ikke overraskende, litt ukomfortabel. Klærne og sokkene holder seg fuktige og våte mot huden, og særlig for føttene kan det bli en påkjenning dersom det blir brukt pose over flere dager uten tilstrekkelig lufting og tørking mellom turene. Det krever litt trening og erfaring for å lykkes med denne effekten fullt ut på overkroppen.

8. Nok mat og drikke

Det er viktig å få i seg nok næring når vi er på tur. Ikke minst om vinteren når det er kaldt. Å være i bevegelse holder kroppsvarmen oppe i kaldt vær, som igjen krever at du er flink til å fylle på med litt mat og drikke underveis på turen. Dette er med på å gi deg energien du trenger, slik at du ikke blir trøtt og sliten. Særlig om vinteren kan det være en utfordring å spise og drikke nok, siden det ofte kan være kaldt og surt å stoppe opp for en pause. Det er fort gjort å tenke at vi spiser når vi kommer frem eller når vi kommer hjem. Har du med deg barn er det viktig å huske på å stoppe og spise og få i seg litt varm drikke underveis. Det gjør også turen triveligere og mer lystbetont for alle.

9. Pass på hodet

En god lue er viktig for å holde seg varm. Sammen med gode vanter eller votter, hjelper en god lue deg med å holde varmen hvis du blir litt kald på høstturen. Om vinteren hjelper de deg med å holde på kroppsvarmen. Hjernen er avhengig av å holde mest mulig jevne 37 grader, og kroppen prioriterer hjernen ved å stjele kroppsvarme fra blant annet føtter og hender. Fryser du på føttene kan det altså være et tegn på at du bør finne frem den varme lua fra sekken. Å gå uten lue, hals eller votter er samtidig en fin måte å slippe ut litt ekstra varme for ikke å bli alt for svett. For eksempel kan du ta av deg på hodet og hender på vei opp en bratt bakke. Istedenfor å komme ekstra svett opp på toppen, kan du heller slippe ut mye ekstra varmen gjennom hode og hals på vei opp. Det øker komforten og gjør det enklere å holde på varmen under resten av turen.

10. Hold deg inne

Det er lov å slappe av inne når gradestokken kryper ned under 10 minusgrader. Når temperaturen beveger seg ned mot 15 og 20 minusgrader anbefales det kun rolig fysisk aktivitet. Ved lave temperaturer er luftveiene spesielt sårbare, og den kalde lufta kan gi fysiske plager ved at kald luft trekkes ned i lungene. Kaldt vintervær stiller også ekstra krav til utstyr, påkledning og årvåkenhet fra dem som er på tur. Særlig må du ta hensyn hvis barn skal være med eller er med på turen. De minste barna har dårligere varmeregulering enn voksne og har også vanskelig for å si ifra om de blir kalde. Kulde kan også være en utfordring for større barn, som ikke har forutsetning for å forstå fullt ut hva som skal til for å holde seg varme. Riktig bekledning, å holde seg i aktivitet og god varm drikke underveis er gode råd når du skal ha med barn på tur.

Les mer: Sjekk barna ofte i kulda!

Les mer: Småbarn, babyer og kulde