God planlegging er halve moroa. Noen ganger synes jeg det er nesten like morsomt som selve turen. Da kan du sitte med nesa dypt plantet i et kart – og helst flere kart samtidig – og vurdere fordeler og ulemper ved uendelig mange mulige – og ofte urealistiske – vei- og stivalg. Det er en befriende lykkelig følelse når brikkene faller på plass. Det blir tur! Knalltur!

Vi har alle vært nybegynnere. Det ikke så lett å vite hva og hvordan man egentlig skal planlegge en tur. Enten det er snakk om en tur i Oslomarka eller en langtur på fjellet. Så her er noen av de tingene jeg selv tenker på når jeg planlegger turer i skog og mark, vår, sommer og høst.

1. Planlegg turer etter evne

Ha et realistisk forhold til egne turevner. Alle sier det, det høres veldig kjedelig ut, men det er kanskje det viktigste rådet av alle. Start rolig og skaff deg erfaring, deretter bygger du videre på den erfaringen. Turerfaring gir trygghet, mestringsfølelse, og den kunnskapen du trenger for å planlegge stadig mer utfordrende turer. Enten det betyr lengre turer, turer med overnatting i telt, fjellturer, padleturer, turer med barn eller kanskje med hele familien. Erfaringen vil kunne gi deg svar på hva som kreves av deg på korte og lange turer. Hvor langt klarer jeg å gå med tursekk i løpet av en dag? Hvor mye mat trenger jeg å ha med? Særlig blir det viktig dersom du har med deg andre på turen som kanskje ikke er så turvante. Du må ta hensyn til dem du går sammen med, og deres fysiske forutsetninger for å få en fin tur. Det er smart å planlegge turen med utgangspunkt i den minst erfarne i turfølget. Så vær nøktern og med føttene solid plantet på jorda, ikke kast deg rett ut i en helgetur med telt. Sannsynligvis ender det med skrik og grining og tårer og tenners gnissel. Det er heller ikke et mål i seg selv å telte i Oslomarka. Du kan ha utrolig mange fine markaopplevelser med utgangspunkt i de mange hyttene du kan leie av DNT Oslo og Omegn. For de aller fleste vil dette være det best mulige utgangspunktet.

2. Legg ut på prøveturer

Prøveturer er egentlig bare sunn fornuft. Hensikten er at du skal prøve ut nye ting i trygge, vante omgivelser og situasjoner.  Hvis du f.eks. ikke har vært på telttur i skogen før, kanskje du til og med skal ha med barn, er det greit å prøve det ut først. Har du hage, kan du ta den første teltturen der. Går det ikke helt som planlagt, er ingen skade skjedd siden du lett kan flytte deg innendørs. Du kan også leie en av turistforeningens hytter hvor du kan sette opp telt på utsiden. Det gir litt mer følelse av å være på tur, men med liten risiko for at noe kan gå alvorlig galt. Gjennom prøveturer lærer du, og skaffer deg gode erfaringer og mestringsfølelse. Du vet litt mer om hva som kreves av utstyr, av rutiner og hvordan du selv opptrer i helt nye, ukjente situasjoner.

3. Kjøp kart og kompass

Kjøp et papirkart over området hvor du har tenkt å gå tur. Det neste du kjøper er et kompass. Dette er det aller, aller, aller viktigste utstyret du tar med på tur. Selv på korte turer. Ikke stol utelukkende på mobiltelefonen. Ta alltid med kartet og kompasset, selv på turer du går ofte eller i områder du kjenner godt.  Papirkartet gir deg et flott overblikk over området du skal besøke og et helhetsbilde som kan komme godt med på turen. Dessuten er det lettere og morsommere å sitte ved bordet og planlegge en tur sammen med andre, når dere kan samles rundt et stort kart.

4. Følg med på værmeldingen

Følg med på værmeldingen for det området eller stedet hvor du skal ut på tur. Selv er jeg ofte inne på langtidsvarselet til Yr, gjerne på flere steder innenfor samme område. Du skal aldri stole blindt på værmeldingen, men det kan ofte gi deg en pekepinn på hva slags vær du kan vente deg på turen. Særlig hvis det bare er snakk om en dagstur eller helgetur. For lengre turer vil det alltid være vanskelig å si noe sikkert om utviklingen på været, og du må forberede deg på at været kan skifte underveis.

5. Vit når det blir mørkt

Det er svært praktisk å vite når det blir mørkt. Altså ikke når sola går ned, men når det faktisk blir mørkt ute. Det er lettere å finne veien tilbake til bilen eller bussen mens det fortsatt er lyst, eller å slå opp telt og få i seg noe mat. Hvis du vet når det faktisk blir mørkt ute, blir det dermed lettere å planlegge hvor mange timer du har på deg for å gjennomføre turen. Om ikke annet vet du også når det er størst sjanse for at fisken biter.

6. Bli kjent med utstyret på forhånd

Har du nettopp kjøpt nytt telt? Ta det med utenfor og lær deg å sette det opp før du tar det med på tur. Samme reglen gjelder for det meste annet av utstyr også, enten det er nytt kokeutstyr, vannfiltreringssystem, eller en ny ryggsekk. Fyll ryggsekken med utstyr, finn de rette innstillingene og ta den med på en kort tur. Føles innstillingene riktig? Kanskje har du kjøpt deg nye, flotte tursko? Prøv dem ut på en enkel formiddagstur eller to før du tar dem med på lange dagsturer. Hensikten er selvfølgelig at du ikke skal bli stående midt ute i skogen og slåss med et telt du ikke vet hvordan du skal sette opp, eller finne ut at den nye gassbrenneren likevel ikke passer til det gamle kokeutstyret du har. Eller at den nye ryggsekken sliter ut skuldre og rygg, mens de nye skoene har gitt deg gnagsår før du er halvveis. Å bli kjent med utstyret er en viktig del av forberedelsene til alle turer.

7. Lag en pakkeliste

Turplanlegging er perfekt for alle med liste-mani. Det er uendelig mange lister som kan lages, hvor du kan legge til og stryke bort bare for å føye det på igjen rett etterpå. Pakkelisten er stjernen av alle lister. Og tremenningen til Glemmeboken. Det er kanskje overraskende, men en god pakkeliste er like nødvendig på korte dagsturer som overnattingsturer i hytte eller telt. Som nybegynner er det ikke så lett å vite hva som bør stå på pakkelisten, ut over at den bør inneholde det du trenger av klær, fottøy, kart og kompass, førstehjelpssett, mat og drikke, osv. Heldigvis finnes det gode råd og innspill på nettet. Et godt utgangspunkt er pakkelistene til turistforeningen, som finnes både for sommer og vinter.

8. Uten mat og drikke

Mat er en trivselsfaktor på turen. Det er viktig å tenke over hva du trenger av mat, selv om det bare er til en enkel dagstur i nærmarka. Det er unødvendig å gå sulten, og ingenting er triveligere enn å finne seg et lunt sted og spise nista. Å lage en plan for maten du trenger å ha med på tur blir ekstra viktig hvis du skal ut med barn, hunden, eller ha en langhelg i marka. Hva skal dere spise til frokost? Brødmat eller havregrøt? Hva med niste/lunsj eller kanskje middag? Alle valg har sine fordeler og ulemper. Velger du brødmat til frokost, så må du huske at brød har et større volum og tar mer ryggsekkplass enn havregrøt. I tillegg må du ha med pålegg, som gjerne bidrar til økt vekt. Skal du overnatte på hytte, og gåturen inn ikke er så lang og krevende, trenger du ikke nødvendigvis å bekymre deg for dette. En annen sak blir det dersom du skal bruke telt og må gå et stykke til teltplassen. Velger dere mat som må varmes opp, må dere huske å beregne nok brensel. Er dere flere som skal på tur, kan dere jo fordele maten og vekta mellom dere. Men hvis du er alene om å bære den tyngste sekken, er det smart å gjøre en avveining mellom vekt og mengde mat.

9. Tenk over risikoelementer

Det er et element av risiko selv på korte turer i nærmarka. Risikonivået er ikke høyt, men det er verdt å reflektere over hva som kan skje på en kort dagstur og hvordan du eventuelt vil håndtere det. I noen tilfeller kan det være en vridning i en fot eller et kne, et fall på glatte røtter, eller på en stein i en bratt nedoverbakke, eller brudd i et håndledd når du forsøkte å ta deg for. Å tenke igjennom slike situasjoner på forhånd er forebyggende.

Les mer om håndtering av risiko: Har du vurdert risikoen på turen?

Enda mer blir det å tenke over hvis du skal på overnattingstur, sykkeltur eller kanskje kanotur. Hva gjør du hvis kanoen velter? Har du oversikt over de ulike faremomentene ved å padle over større vann? Hva trenger du av sikkerhetsutstyr eller førstehjelpsutstyr? Skal du ut på lengre dagsturer eller overnattingsturer bør du også gi beskjed til noen du kjenner om hvor du skal gå og hvor lenge du vil være borte. Vit også alltid på forhånd hvem som skal varsles dersom det skjer noe med deg selv eller dem du går sammen med. Og husk at det mange steder i Oslomarka ikke er mobildekning.

10. Husk sporløs ferdsel

Det du tar med deg ut på tur, skal du ta med deg hjem fra tur. Ikke kast plast, tyggispapir, dropsesker, kjeler, plastbeger, hermetikkbokser eller skolisser i naturen. Sporløs ferdsel må være en del av turplanleggingen. Når du planlegger hva du skal ha med av mat og drikke, må du også tenke på at du skal ha med deg det meste hjem igjen. Noe kan brennes på bål, men bare det som brenner helt opp. Skal du gå på skogsstiene og det er vått i skogen, må du huske å bruke vanntette tursko som tåler å bli sølete. Ikke slit ned vegetasjonen rundt stiene unødvendig fordi du har på deg vanlige joggesko. Planlegger du å tenne bål eller å overnatte i telt, bruk bålplasser og teltplasser som allerede finnes. Ta med et par vedkubber til bålet, ikke tenk at du skal hugge ned et lite tre eller hugge et grantre naken for kvister. Vi har et ansvar for å vise hensyn til naturen, og ikke sette mer spor i naturen enn nødvendig. Og vi har et ansvar for å vise hensyn overfor de andre turgåerne som bruker området hvor vi ferdes, og som ønsker seg et naturlandskap som ikke er nedslitt og forsøplet.

Ha det gøy

Tur skal være gøy. Gå på tur med et smil om munnen. God planlegging kan gi deg den tryggheten du trenger til å fokusere fullt ut på turen. Til å legge merke til naturen rundt deg. Det er utrolig trivelig å gå på tur sammen med andre, men da lønner det seg å avklare forventningene til turen på forhånd. Spesielt på det praktiske plan. Hvor ofte tar man pauser, når og hvor spiser man lunsj, hvor langt og fort skal man gå, hvilket utstyr skal hver og en ta med. Personlig synes jeg hensikten med turene er å ha gode opplevelser underveis. Så min turoppfording er enkel. Lytt, se deg rundt og senk skuldrene! God tur!