Fantastisk utsikt fra toppen av utsiktstårnet på Kjerringhøgda - Utsiktstårn - Oslomarka - Østmarka - Fantastiske marka

Østmarka på skrå – Et eventyr i Østmarka

Turen Østmarka på skrå er et lite eventyr. Den tar deg gjennom spennende skog, forbi nydelige skogsvann og over topper med blendende utsikt. Og ikke er den veldig krevende heller. De sprekeste kan gå den som en lang, slitsom dagstur. Helt vanlige turfolk kan dele den opp i 2 til 4 etapper, avhengig av kondisen eller hvor god tid du har.

Østmarka på skrå er en tur på rundt 27 kilometer hvor du kan overnatte underveis på ubetjente DNT-hytter eller med telt og hengekøye. Det er en tur som fint kan gås sammen med barn. Da deler du den bare inn i 3 eller 4 korte etapper, avhengig av barnas alder. Jeg vil likevel anbefale at barna er i skolealder før dere prøver denne turen.

Du finner kart og turbeskrivelse på UT.no!

1. Startsted Bysetermåsan

Turens startsted er Bysetermåsan utfartsparkering innerst i Rausjøveien i Enebakk. Dette er et veldig populært startsted for turer i de sørvestlige og midtre delene av Østmarka. Siden turen avsluttes i andre enden av Østmarka, er det praktisk å enten bli kjørt hit eller ta bussen hit. Nærmeste bussholdeplass er Fjell langs Enebakkveien, rundt 3,5 kilometer i jevnt terreng opp til startstedet.

2. Fra Bysetermåsan til Kjerringhøgda

Turen bare må starte med en avstikker til utsiktstårnet på Kjerringhøgda. Fra toppen av tårnet får du overblikk over terrenget og skogen og turen du skal begi deg ut på. Utsikten er også en av de fineste i hele Oslomarka, med 360-graders panoramautsikt.

Fra Bysetermåsan følger du skiltingen mot Kjerringhøgda, og holder mot venstre forbi en bom et kort stykke fra parkeringen. Du får etter hvert et skilt på venstre side som viser vei inn i skogen mot Kjerringhøgda. Det starter i en kort kneik, forbi Byseter og videre opp til et stikryss. Her holder du mot høyre og følger stien i lett og fint terreng hele veien frem til utsiktstårnet.

Fra Bysetermåsan til Kjerringhøgda er det rundt 1,3 kilometer.

Øvresaga er en flott DNT hytte i Østmarka - Oslomarka - Fantastiske marka
Øvresaga er en flott ubetjent DNT-hytte i Østmarka.

3. Fra Kjerringhøgda til Øvresaga

Fra Kjerringhøgda følger du skiltingen mot Øvresaga og fortsetter på nakne fjell og åpen furuskog nordover mot den blåmerkede stien som går fra Bysetermåsan til Mosjøen. Fortsett i normalt kupert terreng ned til vannet og langs bredden av Mosjøen frem til demningen. Over på andre siden av demningen går det først i jevn motbakke før det flater ut og du fortsetter videre til grusveien som går forbi den ubetjente DNT-hytta Øvresaga. Hold rett frem i krysset for å gå bort til hytta. Vil du fortsette videre mot Røyrivannet tar du skarpt til venstre.

Øvresaga er en sjarmerende plass og perfekt for første overnatting dersom du vil starte med en kort førsteetappe.

Fra Kjerringhøgda til Øvresaga er det rundt 3,3 kilometer.

TIPS
Du kan korte ned turen ved å gå fra Kjerringhøgda direkte mot Vangen og derfra over Pølseberget til sørenden av Tonevannet. Her tar du til venstre i stikrysset og følger merkingen nordover mot Røyrivannet og Røyrivannskoia.

4. Fra Øvresaga til Røyrivannet

Etappen fra Øvresaga til Røyrivannet er et av høydepunktene på turen Østmarka på skrå. Det starter med noen hundre meter på grusvei og fortsetter på blåmerket sti i retning Bøvelstad. På venstre side av veien går du inn i skogen, på en sti som for det meste er lett kupert. Etter hvert går det i nedoverbakke frem til stikrysset et kort stykke før den gamle Dælisetra. Her holder du mot venstre og følger merkingen mot Tonevann på blåmerkede stien oppover Vestre Dæliseterdalen mot.

Fra stikrysset frem til du får Luttjern på venstre side går du gjennom det som er en av de fineste blåmerkede stiene i Østmarka. Trærne står høye rundt deg, det er grønt og frodig til å være barskog og du får virkelig følelsen av å gå midt i den dype skogen.

Du må først opp en bratt kneik før det fortsetter i relativt flatt og normalt kupert terreng nordover mot Luttjern og den nordligste enden av Mosjøen. Når du er kommet til den nordlige enden av Mosjøen kan du forresten se etter den umerkede stien på høyre side som tar deg opp til det flotte utsiktspunktet på Tonekollen. Se etter et skilt med «Naturreservat» og du finner stien.

Fra bredden av Tonevannet følger du merkingen mot Røyrivannet og Røyrivannskoia. Det starter med en bratt kneik opp Vesle Tonekollen og fortsetter videre i normalt kupert terreng frem til Røyrivannet og DNT-hyttene Røyrivannskoia og Stallen.

Fra Øvresaga til Røyrivannet er det rundt 7,2 kilometer.

Huldreheim ligger fint til ved Ramstadsjøen - DNT - Oslomarka - Østmarka - Fantastiske marka
Huldreheim ligger fint til langs Ramstadsjøen, og er et godt sted å overnatte på turen.

5. Fra Røyrivannet til Ramstadsjøen

Både Røyrivannskoia og Stallen er to sjarmerende DNT-hytter som ligger pent til nede ved vannet. Er det litt krefter igjen, kan jeg anbefale en liten kanotur ut på Røyrivannet. Langs østsiden av vannet er det noen fine leirplasser dersom du vil overnatte i telt.

Etappen fra Røyrivannet mot Ramstadsjøen går mye på grusvei, og er dermed lettere enn turen fra Øvresaga. Fra Røyrivannet følger du skiltingen mot Setertjernstua og Huldreheim. Det går på blåmerket sti til Nordre Krokvannet og derfra lett kupert forbi Biritjernet og over Delingsmyra frem til grusveien som går nordover fra Morterudvann mot Geitsjøen. Veien er fin og lett og for det meste i svak nedoverbakke. Ved krysset holder du mot høyre og fortsetter opp frodige Badstudalen i slak motbakke helt frem til Setertjerna. Langs Øvre Setertjern ligger Setertjernstua på en flott plass i skogen, og du fortsetter på blåmerket sti østover mot Ramstadsjøen. Etter et kort stykke kommer du til dette flotte vannet, en perle i Østmarka.

Ønsker du å overnatte ute langs vannet anbefaler jeg å gå langs blåmerket sti langs sørsiden av vannet. Her er det flere leirplasser, men hvis du ikke finner noen som passer fortsetter du bare videre rundt vannet.

Har du planlagt å overnatte på DNT-hytta Huldreheim som ligger fint til på nordsiden av vannet, anbefaler jeg at du holder til venstre når du kommer til Ramstadsjøen og følger blåmerket sti langs den nordlige siden av vannet frem til hytta.

Fra Røyrivannet til Ramstadsjøen er det rundt 6,4 kilometer. Helt frem til DNT-hytta Huldreheim er det rundt 8,3 kilometer.

TIPS
Når du kommer til Øvre Setertjern kan du velge å følge blåmerket sti rett nordover, mot Ramstadslottet. Et flott utsiktspunkt og turmål i Østmarka. Fra Ramstadslottet fortsetter du nordover til Fjerdingbyseter og videre over Bjønnåsen.

Fantastisk utsikt fra Bjønnåsen i Østmarka - Oslomarka - Topper - Utsiktspunkt - Rælingen - Fantastiske marka
Fantastisk utsikt fra Bjønnåsen i Østmarka.

6. Fra Ramstadsjøen over Bjønnåsen til Sandbekken

Etappen fra Ramstadsjøen mot Bjønnåsen går gjennom frodige Brudalen nordover fra Ramstadsjøen. Fra Huldreheim går du et stykke tilbake på stien du kom på dagen før, men holder mot høyre i stikrysset helt i nordenden av vannet. Starten av Brudalen går i lett motbakke før det flater ut. Etter rundt 1,8 kilometer tar du til venstre og oppover åsen før det går lett nedover mot Fjerdingbyseter.

Nå kommer du straks til foten av Bjønnåsen, og det er en tidvis steil gåtur opp langs sørsiden av åsen. Du blir likevel belønnet når du kommer til toppen og kan ta en pust i bakken. Panoramautsikten er igjen formidabel og en av de beste i Østmarka. Det er satt ut benker på toppen, men jeg vil helle anbefale å sitte på det nakne fjellet og nyte utsikten.

Fra toppen går det i jevn nedoverbakke helt frem til Sandbekken fotballbane hvor turen avsluttes.

Fra Ramstadsjøen til Sandbekken fotballbane er det rundt 7,5 kilometer.

TIPS
En kortere tur er å avslutte ved Smedstad parkering i Nautsundvegen i Rælingen. Det er rundt 2,5 km fra Ramstadsjøen til Smedstad utfartsparkering. Herfra kan du ta bilen hjem eller gå til bussholdeplassen Engelhagan og ta bussen hjem.

7. Avslutning av turen

Turen Østmarka på skrå avsluttes ved Sandbekken fotballbane i Tømmerveien i Rælingen. Her er det romslig parkering og nærmeste bussholdeplass er Sandbekkhallen, rundt 200 meter fra parkeringen.

TIPS TIL TUREN

• Hvis du vil gå Østmarka på skrå som en Hytte til Hytte-tur fra fredag til søndag, anbefaler jeg at du tar første overnatting på Øvresaga. Andre overnatting tar du på Huldreheim ved Ramstadsjøen.
  • Hvis du ønsker å gå Østmarka på skrå på kun to etapper vil jeg anbefale overnatting ved Røyrivannet, Nordre Krokvannet eller Ramstadsjøen. Det er flest leirplasser rundt Ramstadsjøen.
  • Turen på grusvei opp Badstudalen kan være varm, svett og ubehagelig på en varm sommerdag. Her er det lite eller ingen skygge. Jeg anbefaler å beregne god tid og ta pauser. Bruk gjerne en bøttehatt eller caps, det gir i alle fall litt skygge.